Daphne Menheere. Foto | Rien Meulman

Borstkankerpatiënten actiever maken met speciale beha

Een beha met ingebouwde stappenteller, die pas na voldoende beweging op zijn mooist is. ID-studente Daphne Menheere hoopt dat ze daarmee (oud-)borstkankerpatiëntes gezonder kan laten leven en hen zich beter kan laten voelen over hun lichaam.

Naast haar studie Industrial Design heeft Daphne Menheere een salon waar vrouwen zich kunnen laten verfraaien met wimperextensions en spray tan. Daar viel het haar op dat de vrouwen zich excuserend voor hun uiterlijk (want zonder make-up) binnenkomen, en helemaal blij de salon weer verlaten. Je goed voelen over je uiterlijk is belangrijk voor je welbevinden, wil ze maar zeggen. “En ik vind het fijn om mensen daarbij te helpen, zo merk ik tijdens mijn bijbaan telkens weer.”

De afgelopen jaren zijn er talloze gezondheidsapps verschenen voor de smartphone, die bijvoorbeeld bijhouden hoeveel je dagelijks beweegt. Maar de ingebouwde acceleratiesensor die de telefoon vertelt hoeveel stappen je zet, kun je ook inbouwen in een beha, bedacht Menheere. En de feedback van die sensor kun je gebruiken om dit intieme kledingstuk te verfraaien, en de draagster hiervan zich beter te laten voelen over haar uiterlijk én meer te laten bewegen.

Menheere ontwierp de beha’s speciaal voor (oud)borstkankerpatiënten. Door een borstoperatie zijn zij vaak minder zeker over hun uiterlijk en seksualiteit, legt Menheere uit. “Mooie lingerie kan helpen om je beter te laten voelen over je lichaam, en een beha die op zijn mooist is na een dag waarop je veel hebt bewogen, werkt hopelijk motiverend.”

Of dat inderdaad zo is, weet ze binnenkort. Dan zullen twee vrouwen door Menheere aangepaste beha’s testen die hun volle schoonheid pas prijsgeven als de acceleratiesensor aangeeft dat de draagsters voldoende hebben bewogen. Ze gebruikte daarvoor temperatuurgevoelige zwarte inkt, die transparant wordt boven een bepaalde temperatuur, waardoor de onderliggende (gekleurde) patronen zichtbaar worden.

Een deel van het patroon op de beha’s wordt geactiveerd door lichaamswarmte, voor de rest is een gaasvormig verwarmingselement aangebracht onder de buitenste laag van de beha. Op aangeven van de bewegingssensor verwarmt dit element de toplaag van de beha tot boven de 47 graden om de inkt doorzichtig te maken.

De benodigde batterij verwerkte de studente in de rugband van de prototypes - die ze in overleg met de proefpersonen ontwierp naar hun eigen smaak: de één heeft een kanten bloemmotief, de ander toont een zebraprint. “Het liefst zou je natuurlijk een standaardontwerp op veel meer mensen willen testen, maar het is voor de vrouwen natuurlijk essentieel dat de beha ze goed past - één van hen heeft een prothese - en dat ze hem mooi vinden. Anders werkt het zeker niet.”

Mocht blijken dat de vrouwen inderdaad meer gaan bewegen als ze zich daardoor de zelfde dag nog mooier gaan voelen - in plaats van alleen op de langere termijn -, dan zou daar volgens Menheere een volledig nieuwe onderzoekslijn uit kunnen volgen. En dan zou ze daar graag in een promotietraject meer over willen uitzoeken. “Het gaat mij meer om de psychologie erachter dan om de beha zelf. Je zou iets vergelijkbaars kunnen proberen met schoenen of andere kledingstukken die voor méér mensen zichtbaar zijn.”