Cao-onderhandelaars raadplegen TU/e-medewerkers

Een afvaardiging van werknemersvakbonden wil bezoeken brengen aan alle veertien universiteiten van Nederland. De eerste vond vanmiddag plaats aan de TU/e. Reden is het vastlopen van de onderhandelingen met universiteitenvereniging VSNU. Doel is een “gedragen reactie te krijgen om het overleg voort te zetten”.

In het Auditorium spraken drie onderhandelaars met alle geïnteresseerden, lid of geen vakbondslid. Dat waren er 24. Jan Boersma van vakbond FNV Overheid legt uit dat de bijeenkomst tot doel heeft medewerkers te informeren en te raadplegen over het eindbod van VSNU. Dat was zo mager dat vakbonden besloten het overleg op te schorten. “Ik hoop een gedragen reactie te krijgen om het overleg toch voort te kunnen zetten.”

Vanaf oktober 2015 zijn de vakbonden al bezig met voorbereidingen voor een nieuwe cao. De huidige loopt tot 1 juli 2016. Vanaf het starten van de onderhandelingen op 14 april zijn er al vier gesprekken geweest. Daarin kwamen grote verschillen naar voren over de uitleg van het loonruimteakkoord en inhoudelijke onderwerpen. “Het woord werkdruk is nauwelijks gevallen en ook over duurzame inzetbaarheid is zo goed als niet gesproken”, zegt Boersma. “Er is vooral over loon gepraat.”

Na dertig minuten de stand van zaken uitgelegd te hebben, proberen Boersma en CNV-collega Johan Sturm te horen hoe zij nu verder moeten. “Wat is jullie mening?” Er wordt eerst gepraat over werkdruk. De bonden hebben daarover wel voorstellen gedaan, zegt Sturm, maar zijn door de opstelling van VSNU niet verder gekomen. Ook zijn er nog geen uitgewerkte antwoorden voor vragen als “Kunnen wij als individuele werknemers achterstallig loon opeisen?” en “Moet je ondersteunend personeel en wetenschappelijk personeel niet verschillend benaderen?”. Die vragen leveren wel discussie op.

Wat geven de TU/e medewerkers de onderhandelaars mee? Na een groepsgesprek komt er een voorzichtige conclusie. TU/e’ers willen zo snel mogelijk het kleine beetje loonsverhoging dat VSNU bood (0,8%), liever dan lang te wachten op een beter bod- dat mogelijk niet komt. Ook verzoeken zij dat er een onafhankelijke derde partij wordt ingeschakeld om de loonruimteonderhandelingen uit te voeren. En tegelijkertijd moeten de vakbonden verder praten met VSNU over de inhoudelijke onderwerpen als werkdruk en vaste contracten.

Nadat dat vastgesteld is, komt er nog een verrassende slotvraag van een TU/e-medewerker. “Deze opkomst leidt misschien niet tot respect bij de werkgevers. Moeten er geen acties komen? Misschien een stiptheidsactie waarin we niet meer werken dan de uren in ons contract?” De heren van de vakbond zijn niet onwelwillend maar kunnen zich hier pas na 5 juli op beramen. Dan is de laatste universiteit bezocht.