Asterix en Industrial Design slaan handen ineen

Studentenatletiekvereniging Asterix en de TU/e-faculteit Industrial Design gaan structureel samenwerken. De eerste echte pilot is rond de Dommelloop op 31 maart, waarvoor zestien lopers wekenlang worden gemonitord - zowel voor, tijdens als na afloop van de wedstrijd. De verzamelde data moet uiteindelijk onder meer leiden tot betere producten en diensten voor sporters.

Al staat de TU/e volgens Aarnout Brombacher, decaan van de faculteit ID, misschien niet bekend als sportuniversiteit: sport, beweging en vitaliteit worden volgens hem steeds duidelijkere thema’s binnen zowel onderzoek als onderwijs. Hij wijst onder meer op TU/e's strategic area Health en daarbinnen het programma People, Sports and Vitality waarvan hij coördinator is - maar ook op samenwerkingen daaromheen, zoals het netwerk Sports & Technology en de relatief jonge poot ‘breedtesport’ binnen de strategische alliantie tussen de TU/e en de Universiteit Utrecht.

De combinatie van sport en techniek staat aan de TU/e logischerwijs voorop, “we zijn hier met name goed in het meten aan mensen en het terugkoppelen van verzamelde data aan de sporters en hun trainers”. Vanuit het programma People, Sports and Vitality werden drie sporten gekozen waar, vanwege hun diverse facetten, volgens Brombacher wetenschappelijk het meest uit te halen valt: zwemmen, hardlopen en voetbal.

Hij vervolgt: “Je kunt aan sporters gaan meten in een lab, dat werkt technologisch gezien best goed, maar mensen gedragen zich in die setting niet zoals ze in hun natuurlijk sportomgeving zouden doen. Sociaalwetenschappelijk heb je daar niets aan”. De universiteit werkt daarom samen met andere partijen binnen deze takken van sport, zoals voetbalclub PSV (met onder meer een ‘praktijk-lab’ op trainingscomplex De Herdgang) en Nationaal Zwemcentrum De Tongelreep.

Asterix is de eerste Eindhovense studentensportvereniging waarmee een concrete samenwerking van de grond is gekomen. In 2015 hielden de twee partners volgens wedstrijdsecretaris Arvid van der Bruggen van Asterix al “een soort prepilot” tijdens de Dommelloop, waarbij lopers tijdens de wedstrijd werden gemonitord via een polsbandje en vanuit de lucht werden gevolgd met een drone met GoPro-camera. “Deze maakt zo’n zestig frames per seconde, meer dan een normale camera, waardoor je de beelden beter vertraagd kunt afspelen. Zo kun je goed zien hoe iemand loopt en landt en wat zijn ritme is.”

Dit jaar wordt dat onderzoek uitgebreid en worden in totaal zestien atleten, behalve tijdens de loop, ook gevolgd tijdens hun voorbereidingen en hun herstel na afloop van de wedstrijd. Vooral over het herstelgedrag van zogeheten breedtesporters (oftewel amateursporters) is volgens Brombacher, zelf fanatiek hardloper en trainer, “betrekkelijk weinig bekend. Ook bestaan er nogal uiteenlopende meningen onder sporters en trainers over wat je bij wijze van herstel wel en niet zou moeten doen”.

Betekenis geven aan data

Het apparaatje dat voor de metingen wordt gebruikt, is volgens Brombacher niks meer dan een “relatief primitieve” commerciële activity tracker, “die zitten qua data-acquisitie vaak ook gewoon goed in elkaar. Maar de terugkoppeling van die data richting de gebruikers is, wetenschappelijk gezien, over het algemeen wat magertjes. Wij willen daar met ons onderzoek meer betekenis aan geven. Ook vinden we het interessant om die informatie te koppelen aan die van ándere databases, bijvoorbeeld over het weer, om daarmee nieuwe soorten analyses te kunnen uitvoeren”.

De sensordata wordt tevens gekoppeld aan de videodata van een drone, die voor het tweede jaar op rij wordt gebruikt tijdens de Dommelloop. Daarnaast worden de deelnemende sporters op verschillende momenten geïnterviewd.

Brombacher hoopt dat de verzamelde data uiteindelijk leidt tot nieuwe, betere producten en vooral ook diensten voor sporters. “Low-cost sensortechnologie, met hightech resultaten, is er al volop - maar wat je voor verstandigs kunt doen mét die resultaten, daaraan valt nog het nodige te innoveren.” Een schone taak voor onder anderen studenten binnen de nieuwe USE-leerlijn rond sport en vitaliteit, die volgend collegejaar van start gaat, zo vertelt Brombacher. Ook de data die via Asterix wordt verzameld, wordt hierin meegenomen.

Asterix en ID verwachten hun samenwerking tijdens de aankomende Dommelloop officieel te bekrachtigen met de ondertekening van een intentieverklaring. Aan de wedstrijd op 31 maart doen volgens Van der Bruggen naar verwachting drie- tot vierhonderd lopers mee. Individuele deelnemers lopen vijf of tien kilometer, daarnaast is er dit jaar voor het eerst een estafette voor teams. Ieder van de vier teamleden loopt daarbij 2,5 kilometer.