Barry Fitzgerald. Foto | Bart van Overbeeke

De wetenschap achter de krachten van superhelden

Hoe maak je spinnenwebben die net zo sterk zijn als die van Spiderman? Hoe kun je onzichtbaar worden, net als Susan Storm? TU/e-postdoc en superheldenfanaat Barry Fitzgerald (36) zocht het uit en dat resulteerde in het onlangs verschenen boek Secrets of Superhero Science. De Ierse wetenschapper wil hiermee op een toegankelijke manier communiceren over wetenschap.

Het idee voor zijn boek ontstond een paar jaar geleden. Fitzgerald wilde niet alleen zijn enthousiasme over films en de technische aspecten uiten, maar vooral wetenschap op een innovatieve en nieuwe manier communiceren. “Ik realiseerde me dat de films steeds prominenter aanwezig zijn. Mensen kennen de superhelden tegenwoordig vooral van de films en niet meer van de strips.”

Het resulteerde in het boek Secrets of Superhero Science, dat Fitzgerald twee weken geleden in eigen beheer uitbracht. Hij wijdt elf hoofdstukken aan de superhelden en hun krachten en hulpmiddelen. De informatie vergaarde hij door literatuuronderzoek, gesprekken met wetenschappers en logisch nadenken. “Je leest er mijn wetenschappelijke mening in”, verklaart de Ier.

Zo keek hij onder meer naar de kracht van Invisible Woman Susan Storm van de Fantastic Four. “Ik heb gekeken hoe je onzichtbaar kunt worden met behulp van technologie of door genetische manipulatie. Het eerste lijkt meer binnen handbereik te liggen, denk aan het maken van een onzichtbaarheidsmantel zoals die van Harry Potter. Wetenschappers zien mogelijkheden in het gebruik van meta-materialen en zelfs in het gebruik van calciet kristallen.”

Fitzgerald stak er zelf ook een hoop van op. “Wat me verraste bij het schrijven over Spiderman, was een idee om spinnendraad in massaproductie te maken. Dat zou kunnen door het DNA van een geit en een spin te mengen. Via geitenmelk kun je grote hoeveelheden spinnendraad genereren.”

Het schrijven was een heel proces en niet gemakkelijk te combineren met zijn baan als wetenschapper. Fitzgerald werkte eerder als postdoc bij het Instituut voor Complexe Moleculaire Systemen (ICMS) en nu aan de faculteit Scheikundige Technologie. “Ik moest mezelf ‘s avonds na het werk motiveren om te schrijven. Ik heb veel geschreven in de stiltecoupés in treinen; twee grote hoofdstukken zijn in Spanje gerealiseerd.”

Via zijn eigen bedrijf BW Science heeft Fitzgerald duizend exemplaren van het boek laten drukken. Jean-Philippe Frimat, postdoc bij Werktuigbouwkunde, maakte de illustraties. Het Engelstalige boek is online te bestellen en onder meer ook te koop bij boekhandel Van Piere in Eindhoven. “Binnenkort ga ik naar Ierland om het boek te promoten en workshops te geven op middelbare scholen. Ik verwacht dat als je op een heel andere manier over wetenschap spreekt, dat je al de helft hebt gewonnen.”

Lees meer over zijn boek in de Cursor van deze week.

Barry Fitzgerald geeft op woensdag 20 april een lezing bij ICMS over zijn boek. Deze zogeheten ICMS Science Class is bedoeld voor alle TU/e-studenten en medewerkers van het instituut. De bijeenkomst is van 18.00 tot 20.15 uur; wie de lezing wil bijwonen, kan zich aanmelden via de mail.