'Olympische Spelen' voor coöperatief rijden op A270

Op zaterdag 28 en zondag 29 mei vindt tussen Eindhoven en Helmond de Grand Cooperative Driving Challenge 2016 plaats. De GCDC is een internationale wedstrijd in coöperatief rijden, waarbij het zelfrijdend maken van een voertuig en de interactie en communicatie tussen infrastructuur en voertuigen (van verschillende merken en types) onderling gecombineerd wordt.

De Olympische Spelen op het gebied van coöperatief rijden, in de achtertuin van de TU/e. Zo omschrijft Carlo van de Weijer, directeur van de strategic area Smart Mobility van de universiteit, de GCDC. De wedstrijd vindt plaats op de A270 tussen Eindhoven en Helmond. Het ATeam, een studententeam van de TU/e en Fontys Hogescholen, is één van de tien deelnemers.

De GCDC 2016 wil hiermee de eerste stappen zetten naar de Europese communicatie- en interactiestandaardisatie voor geautomatiseerd rijden. De wedstrijd is onderdeel van het internationale project i-GAME (Interoperable GCDC AutoMation Experience), gesteund vanuit de Europese Commissie.

i-GAME is een combinatie van onderzoek én demonstratie van interoperabele uitwisseling van berichten (communicatie tussen voertuigen onderling en met de infrastructuur) op een gestandaardiseerde wijze, door toegepast onderzoek. Binnen het project werken de TU/e, TNO, het Zweedse Viktoria en het Spaanse IDIADA samen aan het versnellen van de ontwikkelingen van coöperatief en autonoom rijden en het standaardiseren van communicatiemiddelen en -kanalen.

Op de A270 tussen Helmond en Eindhoven nemen tien internationale studententeams het eind mei tegen elkaar op in verschillende verkeersscenario’s, zoals automatisch ritsen, het plaatsmaken voor hulpvoertuigen en het automatisch afslaan op een kruispunt. De deelnemers worden beoordeeld op teamwork, onderlinge communicatie en de prestaties in de verschillende scenario’s.

“Er is bewust gekozen voor testen op de openbare weg A270. Onderzoekers testen veelal in een eigen testomgeving met eigen auto’s, maar op de openbare weg weet je pas echt of iets werkt, als de interactie met andere auto’s en het wegdek er is”, aldus Bastiaan Krosse, programmamanager Automated Driving bij TNO.

Verbinding

Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility aan de TU/e, is trots dat GCDC dit jaar terugkeert: “We hosten de Olympische Spelen van het autonoom rijden in de achtertuin van de universiteit, op de A270 - een letterlijke proeftuin die de verbinding van de universiteit met de Automotive Campus laat zien.”

Op zaterdag 28 mei van 11.00 tot 19.00 uur is de GCDC bij te wonen voor publiek. Als belangrijk onderdeel van de Dutch Technology Week op de Automotive Campus in Helmond is er een speciale ‘Hightech Ontdekkingsroute’ met activiteiten voor jong en oud. De GCDC is op zondag 29 mei van 13.30 tot 17.30 uur voor mobiliteitsexperts en wordt de dag erna afgesloten met een internationaal i-GAME-congres op de TU/e.

Bron: Persteam TU/e