Stijn Zoontjens (rechts) en Yannick Brouwer. Foto | Rien Meulman

Sluitstuk | Flexibele vinger aan de pols

Draagbare meetapparaatjes, zoals stappentellers en hartslagmeters, worden steeds populairder bij mensen die hechten aan hun gezondheid. ID-studenten Stijn Zoontjens en Yannick Brouwer maakten als gezamenlijk afstudeerproject de Totem Pop, een open source health tracker die signalen van willekeurige sensoren kan inlezen en opslaan op een uitneembaar geheugenkaartje.

De basis van de creatie van Zoontjens en Brouwer is de Totem Health Sensor, een apparaatje met ingebouwde versnellingsmeter, rotatiesensor en thermometer. “Zowel de hardware als de software hiervan is open source”, legt Brouwer uit. “Dat betekent dat je zelf kunt voortbouwen op het platform van Totem.”

De beide vrienden besloten de mogelijkheid toe te voegen om analoge signalen van willekeurige sensoren in te lezen en op te slaan. Niet naar een server in Amerika, zoals bij commerciële health trackers vaak het geval is, maar gewoon op een SD-kaart. “Zo blijf je baas over eigen data”, zegt Zoontjens. “Je kunt de geheugenkaart gewoon uitnemen en bijvoorbeeld aan je arts geven om te analyseren.”

De flexibiliteit van hun apparaatje - dat ze Totem Pop hebben gedoopt - maakt het bovendien bij uitstek geschikt voor wetenschappers en ontwerpers, zo is de gedachte. Zoontjens: “Als wij en onze medestudenten bij Industrial Design een nieuw product ontwikkelen, willen we graag zo snel mogelijk kunnen testen of iets werkt, om vervolgens verbeteringen door te voeren en weer te testen.”

Een platform waar je simpelweg sensoren in kunt pluggen en dat je kunt herprogrammeren met een app op de smartphone - een optie waar de afstudeerders nog aan werken - is dan ideaal. Brouwer: “Nu moeten we nog vaak telkens een nieuwe printplaat nemen en daar componenten op solderen. Dat wordt al snel ingewikkeld als je geen student Electrical Engineering bent, en het kleine formaat van draagbare apparaatjes maakt dat solderen extra lastig.”

Nu de ontwerpstudenten een werkend prototype klaar hebben, zijn de reacties enthousiast. “Bij Totem zijn ze lang sceptisch geweest, maar lijken ze nu ook overtuigd dat dit een standaard kan worden”, zegt Zoontjens. “Ik heb mensen uit Delft al horen zeggen dat zij ook heel graag over de Totem Pop zouden willen beschikken”, vult Brouwer aan.

Er is dus een goede kans dat hun project geen stille dood sterft. “Dat gebeurt helaas nog te vaak bij afstudeerprojecten. We gaan ook echt werk maken van de documentatie, en waarschijnlijk gaat er volgend jaar zelfs een team van studenten mee door.”

Een gezamenlijk afstudeerproject is ook bij Industrial Design uitzonderlijk. “We hebben vooraf veel gediscussieerd over ons afstudeeronderwerp, en we kwamen toen tot de conclusie dat we ongeveer hetzelfde wilden en elkaar goed zouden aanvullen”, legt Zoontjens uit. “Met z’n tweeën kun je veel verder komen, dachten we. Dus besloten we eens gek te doen en te kijken of het mocht; gelukkig is de faculteit best flexibel. En we hebben nog steeds geen ruzie gehad!”