In Stockholm mochten 131 studenten hun bul in ontvangst nemen.

EIT Digital School focust op ondernemerschap

In een fris Stockholm namen dit weekend 131 studenten hun bul in ontvangst voor het afronden van één van de acht masteropleidingen van de EIT Digital School. In totaal maken 23 Europese universiteiten, waaronder de TU/e, deel uit van dit netwerk. Acht studenten die één jaar van hun master aan de TU/e hebben doorgebracht, waren present tijdens de afsluitende Graduation Show.

Innovatie en ondernemerschap staan centraal bij de EIT Digital Masterschool (European Institute of Innovation and Technology). Het bijzondere aan de programma's van deze masterschool is dat de opleiding op minimaal twee verschillende universiteiten binnen het EIT-netwerk gevolgd moet worden. Reguliere vakken worden gecombineerd met allerlei onderdelen die de ondernemingszin bij studenten moet losmaken.

“We beginnen hier al mee bij het kick-off evenement bij de start van elk collegejaar”, zegt dr. Patrick Hartigan, hoofd van de masterschool. Hartigan begroet zijn studenten dan steevast met de woorden: ‘Je suis entrepreneur’. Alle opgedane ondernemerschapskennis wordt tussentijds getoetst tijdens de summer school die tussen de twee studiejaren valt. Hier ploeteren de studenten twee weken op een opdracht uit het bedrijfsleven als voorbereiding op het echte werk na hun master.

Ondernemerschap zit ook verweven in de vakken die gedurende de master gegeven worden en maakt deel uit het afsluitende onderzoek. "De technische diepgang en ondernemende vaardigheden zijn compleet vermengd met elkaar binnen de EIT-opleidingen", legt hoogleraar Willem Jonker, CEO van EIT Digital, uit.

De EIT-studenten komen uit landen van over de hele wereld en en geven de masters daarmee ook een zeer sterk internationaal karakter. Het was voor Kees Hendriks de reden om te kiezen voor een EIT-opleiding. Na zijn bachelor Technische Natuurkunde aan de TU/e is Hendriks in Helsinki met de opleiding Service Design & Engineering begonnen. Het laatste jaar van deze master heeft hij afgemaakt aan de TU/e. Terugkijkend zegt hij dat vooral ook zijn sociale vaardigheden een boost hebben gekregen: "Bij mijn sollicitatiegesprekken merkte ik dat deze vaardigheden bij mij verbeterd waren".

Afgelopen weekend was Hendriks één van degenen die zijn diploma in ontvangst mocht nemen bij de afsluitende Graduation Show aan de KTH in Stockholm. Het was de derde keer dat deze ceremonie werd georganiseerd en verschillende keynote-sprekers inspireerden de studenten met hun verhaal.

Hoogleraar en CEO Willem Jonker sprak over de digitale revolutie die zorgt voor een in snel tempo veranderde maatschappij, en volgens hem is die transformatie zichtbaar in bijvoorbeeld de groeiende invloed van social media en de opkomst van de camera in de smartphone.

Jonker: "Het is de taak van onze studenten om van de digitale transformatie ook een sociale transformatie te maken. De leiders van deze transformatie moeten zelf genoeg invloed kunnen uitoefenen om ervoor te zorgen dat de maatschappij er ook echt beter van wordt."