Emeritus hoogleraar Ralph Otten. Foto | Bart van Overbeeke

Emeritus hoogleraar Ralph Otten verongelukt in Georgië

Het stoffelijk overschot van emeritus hoogleraar Ralph Otten, die al een week vermist was in de Kaukasische staat Georgië, is woensdag gevonden. Die mededeling werd vanochtend gedaan door hoogleraar Twan Basten, die Otten in 2013 opvolgde bij de groep Electronic Systems van de faculteit Electrical Engineering. Vrijdag 30 september was Otten in een snelstromende rivier gevallen. Deze middag is er een herdenkingsbijeenkomst in Flux.

Binnen de faculteit Electrical Engineering was de afgelopen week al een bijeenkomst geweest om te praten over de vermissing van de emeritus hoogleraar en voormalig opleidingsdirecteur, die een week geleden in Georgië voor de ogen van zijn vrouw uitgleed en in een snelstromende rivier belandde. Zoekacties die aansluitend plaatsvonden, leverden in eerste instantie geen resultaat op.

Deze ochtend liet hoogleraar Twan Basten via de mail aan de medewerkers van EE weten dat gisteravond bekend is geworden dat het stoffelijk overschot van Ralph Otten woensdag gevonden was. Otten en zijn vrouw waren in Georgië voor een vakantiebezoek aan Amerikaanse vrienden.

Twan Basten, die Otten twee jaar geleden opvolgde, zegt dat er binnen de faculteit en de universiteit met grote verslagenheid op zijn overlijden is gereageerd. Voor Basten was Otten vijftien jaar lang een mentor op het pad van zijn wetenschappelijke carrière. Hij zegt de afgelopen week al veel mailtjes en bijval ontvangen te hebben naar aan aanleiding van de vermissing van Otten. "Ralph had ook veel contacten in Delft en in de Verenigde Staten en ook daar was men geschokt door zijn vermissing."

In de mail die deze ochtend uitging, wenst Basten de vrouw van Otten en diens familie en vrienden veel sterkte. Deze middag is er om 13.45 uur een herdenkingsbijeenkomst in Flux 0.300.