Nieuw TU/e-team werkt aan duurzaamste huis ter wereld

TU/e-studenten hopen in 2018 het duurzaamste huis ter wereld te bouwen. En wel in Dubai, waar het nieuwe team VirTUe deelneemt aan de Solar Decathlon Middle-East. Het initiatief, waarvoor twee leden vorige week alvast afreisden naar de Verenigde Arabische Emiraten, komt vanuit het honors-programma Smart Cities.

Architectuur, constructie, innovatief gehalte, energiebeheer, comfort, communicatie - het zijn enkele van de aspecten waarop het huis van de Eindhovense honorsstudenten straks in de Verenigde Arabische Emiraten beoordeeld wordt. Ze nemen het daar op tegen eenentwintig andere teams van over de hele wereld, van Qatar tot Maleisië en van Australië tot de Verenigde Staten.

In laatstgenoemd land werd de Solar Decathlon in 2002 door het ministerie van Energie in het leven geroepen. De competitie kent inmiddels meerdere edities op verschillende continenten, elk met hun eigen organisatie. De Midden-Oosten-editie van 2018 paste simpelweg het best in het tijdspad van de Eindhovense studenten, zo verklaart Linde van Beers van VirTUe de keuze voor Dubai.

Van Beers, derdejaars Industrial Design, verwacht dat het team straks één tot twee maanden in de Aziatische metropool zal doorbrengen. Ter plaatse krijgen alle deelnemers eerst tien dagen de tijd om hun huizen op te bouwen. “Dat is op zichzelf natuurlijk al een hele uitdaging.” Een groot deel van het ‘TU/e-huis’ zal dan ook al in Eindhoven worden (voor)geproduceerd en in elkaar worden gezet, om van hieruit naar Dubai te worden getransporteerd.

Na de tien bouwdagen volgt de daadwerkelijke wedstrijd, waarbij alle ontwerpen in tien dagen worden beoordeeld. Het team dat eerdergenoemde elementen het best weet te verenigen, wordt uitgeroepen tot overall-winnaar - maar er zijn ook losse competities per onderdeel. Op het spel staat omgerekend een kleine 2,5 miljoen euro aan prijzengeld, waarvan elk deelnemend team sowieso een deel krijgt toebedeeld.

VirTUe heeft weliswaar al een eerste concept van zijn huis moeten indienen, maar dit ontwerp is nog volop aan verandering onderhevig. Al teveel kan woordvoerster Van Beers dan ook nog niet zeggen over het beoogde huis van de Eindhovense studenten. Wel is het volgens haar een relatief klein huis, maximaal zes meter hoog, met een vloeroppervlak van zo’n negentig vierkante meter. “Eigenlijk wordt het meer een soort paviljoen, maar je moet er wel echt in kunnen leven.”

Over de kosten van het huis kan de woordvoerster ook nog niet veel zeggen: “We zijn hard bezig met onze begroting en ons sponsorplan”. De organisatie van de Solar Decathlon ziet bij voorkeur betaalbare en rendabele ontwerpen, weet Van Beers, “maar iedereen beseft ook wel dat de focus op innovatie ligt en dat nieuwe dingen in het begin vaak nog gewoon heel duur zijn”.

VirTUe telt momenteel vijftien studenten - die allen richting hun bachelor-eindproject gaan -, maar is op zoek naar versterking. Deze kan komen vanuit uiteenlopende vakgebieden, zowel van bachelor- en masterstudenten als promovendi, op tijdelijke of meer structurele basis. “Het hoeft geen heel statisch team te zijn”, aldus Van Beers. Waarschijnlijk komt er rond de jaarwisseling een officiële kick-off voor het team.

Showcase

Mensen bewustmaken van hoe ze leven en hen motiveren en activeren om het over een duurzamere boeg te gooien; dat is waarop VirTUe zich richt. Het te bouwen huis voor de Solar Decathlon zien de honorsstudenten als een mooie showcase hiervoor. “Sommige eerdere deelnemers toeren ermee rond, of zetten het bij hun universiteit neer als een soort attractie - allemaal opties die we nog moeten bekijken. Maar we willen het huis na de competitie in elk geval graag terughalen naar Nederland.”

Van Beers hoopt in Dubai natuurlijk in de prijzen te vallen, “dat geld zouden we graag gebruiken om het concept door te ontwikkelen”. Ze sluit dan ook zeker niet uit dat VirTUe ook na 2018 blijft bestaan. Maar de mogelijkheden hiertoe hangen volgens haar ook af van hoe de universiteit tegen het project aankijkt en welke status en ondersteuning het team zou kunnen krijgen. “Daar zijn we nog mee bezig. Volgens mij is er in elk geval nog geen studententeam dat iets richting architectuur doet.”