Ineke Dezentjé, voorzitter van ondernemersvereniging FME.

FME: ‘TU’s hebben te weinig gedaan om groei op te vangen’

De voorzitter van ondernemersvereniging FME, Ineke Dezentjé, zegt vandaag in diverse dagbladen dat de technische universiteiten de afgelopen jaren te weinig gedaan hebben om de groei van de studenteninstroom op te vangen. Een invoering van een numerus fixus voor enkele populaire opleidingen aan de TU’s vindt de FME onacceptabel.

“Dit is de omgekeerde wereld”, zegt FME-voorzitter Ineke Dezentjé deze ochtend in onder meer het Algemeen Dagblad. Volgens ondernemersvereniging FME zit de industrie te springen om goedopgeleide technici. Daarom zou het invoeren van een studentenstop aan de TU's voor de FME onacceptabel zijn.

“Dat is de doodsteek voor het innovatieklimaat in Nederland”, aldus Dezentjé. Ze vreest dat bedrijven vertrekken naar het buitenland als ze in Nederland onvoldoende hoogopgeleid personeel kunnen krijgen.

In het Eindhovens Dagblad, dat het onderwerp vandaag ook op de voorpagina heeft, zegt Barend Pelgrim, bestuursvoorlichter van de TU/e, dat de TU’s tegen de grenzen aanlopen. “Er is een enorm spanningsveld tussen wat we willen en wat we kunnen”, aldus Pelgrim.

Volgens hem groeien het aantal wetenschappers en de hoeveelheid geld niet mee met de toenemende studentenaantallen. In tien jaar tijd is volgens het AD het aantal studenten aan de drie TU’s en de Universiteit Wageningen bijna verdubbeld; het aantal studenten liep op van 32.000 naar 53.000.

Volgens Victor van der Chijs, voorzitter van de 4TU.Federatie (waar sinds kort ook Wageningen deel van uitmaakt), moet meer gekeken worden naar de kwaliteit van nieuwe studenten. “Bijvoorbeeld alleen de beste buitenlandse studenten aannemen”, aldus Van der Chijs in het ED.

Overigens zijn er nu al enige technische studies met een numerus fixus. De TU/e heeft ze nog niet, maar volgens Pelgrim sluit de Eindhovense universiteit niets uit. Pelgrim: “Al zou een studentenstop heel zuur zijn, omdat dit lijnrecht indruist tegen de doelstelling van het kabinet om meer technici op te leiden.”

Minister Bussemaker zegt dat de TU's niet verrast kunnen zijn door de stijgende instroom. "Die zagen ze jaren terug al aankomen." Volgens haar hebben de TU's de afgelopen jaren ook meer vergoeding ontvangen per student per jaar. Dat was in 2005 nog 5.500 euro per student, maar het afgelopen jaar ontvingen ze volgens haar 6.700 euro per student. "Daar bovenop mochten de TU's nog een 33 miljoen verdelen", aldus de onderwijsminister.

Voor de zomervakantie publiceerde Cursor in de editie van 30 juni nog een achtergrondverhaal over de problemen die de TU/e heeft met de groei.