Sebastiaan Smits in het huis van een gebruiker van RoomEasy.

RoomEasy: kamerzoekers en -aanbieders daten via app

Een app om huurders en verhuurders van studentenkamers bij elkaar te brengen; zie het als een Tinder voor huisgenoten. TU/e-alumnus Sebastiaan Smits (27) en zijn broer Viktor (24) bedachten het en brachten het vorige week op de markt. “We weten zeker dat de kamermarkt behoefte heeft aan een nieuwe tool.”

Sebastiaan Smits woonde tijdens zijn studie Technische Bedrijfskunde aan de TU/e onder andere in een studentenhuis waar zijn broer Viktor, die Vastgoed & makelaardij aan de Fontys Hogeschool studeerde, ook woonde. Beiden hadden ze een hekel aan kijkavonden om zelf een kamer of een nieuwe huisgenoot te vinden.

Ze bedachten RoomEasy, een gratis app die huurder en verhuurder samenbrengt. De student die een kamer zoekt scrollt door het kameraanbod en 'liket' de woonruimte die hem aanstaat. Hij baseert zich op meerdere foto’s, het adres, de huurprijs en eventueel een tekstje. De verhuurder krijgt een melding, bekijkt het profiel van de kamerzoekende en als er een match is, kunnen de partijen chatten in de app om een een-op-een afspraak te maken. Een overvolle kijkavond is overbodig.

Sinds de app vorige week te downloaden is, hebben tweeduizend mensen dat al gedaan. Het aanbod van kamers staat nu op ongeveer vijftig. Ze liggen verspreid door heel het land. In Amsterdam, Utrecht, Eindhoven en Tilburg zijn bijvoorbeeld meerdere kamers te vinden. In Eindhoven nog slechts drie, maar daar komt hopelijk gauw verandering in. Sebastiaan: “Er is veel vraag, maar we moeten nu ons best gaan doen om het aanbod van kamers te vergroten.”

Dat willen de ondernemers doen door contact te leggen met studentenverenigingen en andere partijen die dezelfde doelgroep bedienen, zoals bijvoorbeeld festivalorganisatoren en studentenuitzendbureaus. “In eerste instantie focusten we op Amsterdam, waar ik tegenwoordig zelf woon, maar nu willen we onze pijlen ook regionaal richten. We hopen dat het aanbod daarmee groter wordt.”

Het is nog te vroeg om conclusies te trekken over kamernood, maar volgens Sebastiaan staat de verhouding tussen aanbod en vraag in Amsterdam en Utrecht zeker onder druk. “Op één kamer daar komen wel vijftig likes.”

De broers Smits weten zeker dat de studentenkamermarkt behoefte heeft aan een nieuwe tool. Dat is wat hen drijft om veel tijd in de app RoomEasy te stoppen. Al acht maanden hebben zij een samenwerking met internetbureau Tirato dat de techniek achter de app verzorgt. Sebastiaan is er naast zijn full time baan als online marketeer elke avond en ieder weekend mee bezig. “Ik denk niet dat ik er rijk van ga worden, maar ik geloof echt in het succes van deze nieuwe tool voor de kamermarkt.”

RoomEasy is een gratis app waarbij de eerste tien matches je niets kosten. Daarna kun je voor 5 euro tien extra matches zoeken. Zodra er 100 kamers op RoomEasy staan verloten de broers € 500 onder één van de verhuurders/studentenhuizen. "Dat doen we om het kameraanbod te stimuleren."