TU/e-studente: March for Science ook híer bittere noodzaak

Amsterdam en Maastricht zijn 2 van de circa 480 steden wereldwijd waar op 22 april de eerste March for Science plaatsvindt. Want het is vanuit Nederland makkelijk gniffelen om bijvoorbeeld een Amerikaanse president die zo zijn eigen kijk op wetenschap en waarheden heeft: hier gebeurt het evengoed, stelt TU/e-studente Joline Frens. Vandaag flyert ze op de campus om de manifestatie voor de wetenschap vooral bij studenten onder de aandacht te brengen.

Wat begon als protest in Washington, is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd evenement: de March for Science op ‘Earth Day’, op 22 april. Wetenschappers verenigen zich deze dag om een vuist te maken richting politici en beleidsmakers, die de (wetenschappelijke) feiten volgens Joline Frens steeds vaker naast zich neer lijken te leggen.

En dat blijft niet beperkt tot bijvoorbeeld Donald Trumps kijk op klimaatverandering, benadrukt de eerstejaars studente Industrial Design. Ze wijst op de VVD, die hetzelfde onderwerp uit zijn verkiezingsprogramma zou hebben geschrapt na kritische opmerkingen van een sceptisch partijlid uit Friesland.

“De discussie gaat nog steeds vooral over of klimaatverandering wel écht is, in plaats van over wat we eraan gaan dóen”, constateert Frens. En daarmee staat volgens haar onder andere haar eigen toekomst op het spel: “Dat vind ik behoorlijk beangstigend”.

De studente vervolgt: “De ontwikkelingen in de wereld zijn op het moment niet per se positief. De politiek zou beter naar de wetenschap moeten luisteren om samen tot antwoorden te komen om de wereld weer dat duwtje in de goede richting te geven”.

Frens, geboren in Utrecht, raakte betrokken bij de March for Science via haar vader Maarten Frens: hersenonderzoeker en decaan van het Erasmus University College in Rotterdam. Hij is een van de initiatiefnemers van de Amsterdamse manifestatie. “Aan de eettafel thuis gaat het dus regelmatig over dit soort onderwerpen.”

Zelf probeert ze in de aanloop naar de manifestatie vooral met zoveel mogelijk mensen over de evenement te praten. “Ik wil voorkomen dat ze er die avond in het Journaal over horen en dan balen dat ze er niet bij zijn geweest.” Lachend: “Ik spam mensen in mijn eigen sociale kring momenteel ongeveer vierentwintig uur per dag.” Ook studerende TU/e-genoten wil ze wijzen op de noodzaak van de mondiale vuist: “Zonder wetenschap hebben zij straks geen taak meer”.

De manifestatie in Amsterdam speelt zich af op het Museumplein. Hier staan onder meer drie tenten rond thema’s als klimaatverandering en vaccinaties; ook is er een podium waarop verschillende sprekers passeren (hun namen worden via Facebook bekendgemaakt). Hoeveel betogers er die dag worden verwacht, weet Frens niet. “Maar we hopen dat het vol staat.”

Van een bewegende mars zal op het Amsterdamse plein niet echt sprake zijn - volgens Frens simpelweg omdat het hoofdstedelijke stratenplan zich hier niet echt voor leent, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de grote Amerikaanse straten. Maar voor wie tóch even echt in beweging wil komen, wordt een kleine wandelroute uitgezet. “Een soort science stroll”, lacht Frens.

Alle Nederlandse universiteiten steunen het initiatief. Het College van Bestuur van de TU/e zal op 22 april echter niet van de partij zijn. “Niet vanwege een gebrek aan belangstelling, maar vanwege andere verplichtingen”, laat rector Frank Baaijens desgevraagd weten. Frens noemt het jammer dat het College van Bestuur er niet bij is - temeer omdat Zuid-Nederland volgens haar vooralsnog nog wat ondervertegenwoordigd lijkt bij de March. “Het is een belangrijke kans om daar als TU/e te laten zien waar we voor staan.”

Klik hier voor meer informatie over de March for Science in Maastricht.