Lusten en lasten van sneeuw

Overal op de campus verschijnen deze middag sneeuwpoppen en -penissen en kun je in een sneeuwballengevecht terechtkomen. Dikke sneeuwpret. Maar bij de faculteit Werktuigbouwkunde zijn er ook mensen minder blij. De diploma-uitreikingen van twee uur en vier uur vanmiddag gaan niet door vanwege de sneeuwoverlast. Ook enkele sportlessen zijn afgelast.

Het KNMI geeft voor vanmiddag Code Rood af, de hoogste alarmfase, en waarschuwt voor sneeuw en gladheid met kans op schade en letsel. Op veel plaatsen gaat vijf tot tien centimeter sneeuw vallen, verwachten de weervoorspellers, en op sommige plaatsen zelfs vijftien centimeter.

Sommige onderwijsinstellingen laten daarom colleges vervallen. Hogeschool Fontys heeft om 13.00 uur haar gebouwen op de TU/e-campus gesloten. “Aan de TU/e is niet centraal besloten colleges af te lasten”, zegt woordvoerder Barend Pelgrim. “Als de docent niet kan, dan gaat een college natuurlijk niet door, maar de treinen rijden nog en de universiteit is nog bereikbaar.”

De faculteit Werktuigbouwkunde heeft wel besloten de diploma-uitreikingen te laten vervallen vandaag. Dione van Noort, manager Education and Student Affairs van de faculteit Werktuigbouwkunde, heeft nog niet laten weten wanneer de ceremonie wordt ingehaald. Alle 38 geslaagde studenten zijn gebeld over de beslissing uit overmacht.

Het Studentensportcentrum houdt een Facebookpost bij over de lessen die niet doorgaan. Dat geldt tot nu voor poweryoga, CORE en spinning. De golfbaan is gesloten vandaag en het SSC roept op beslist droge binnenschoenen te gebruiken bij de lessen die wél doorgaan.

Veilig thuiskomen

De hbo-instellingen Hogeschool Utrecht, Avans en Inholland gaven alle studenten vanaf twaalf uur vrij. “Zo kan iedereen veilig thuiskomen”, twittert Inholland. Ook vrijwel alle faculteiten van de Hogeschool van Amsterdam gaan nu dicht. Universiteit Utrecht houdt een liveblog bij over de beslissingen. Vanaf 15.00 uur worden alle gebouwen van UU gesloten.

De NS voorziet problemen; in de avondspits zal de hinder 'zeer groot' zijn. 'Reizigers krijgen het dringende advies om hier rekening mee te houden', staat op de website. Ze kunnen maar beter wat eerder vertrekken. Busvervoerder Hermes heeft alle bussen in de regio Zuidoost-Brabant teruggehaald. Het gaat om honderdtachtig bussen. Zodra de weersomstandigheden verbeteren, gaan die weer de weg op.

Rechtsboven en hieronder zie je lekkere sneeuwfoto's die we dankzij Code Rood op de TU/e-campus konden maken.