TU/e-studenten delen warme chocomel uit aan daklozen

Vele liters warme chocolademelk met kerstkoekjes deelden drie eerstejaars TU/e-studenten woensdagavond uit bij de Eindhovense daklozenopvang ’t Eindje. Een behoorlijke eyeopener, vindt Koen van der Velden: “Wij werken aan onze toekomst, terwijl die van veel daklozen een stuk minder rooskleurig is”.

Het was vooral het dikke pak sneeuw van afgelopen maandag dat Teun den Dulk, Koen van der Velden en Daan Verdaasdonk (eerstejaars Technische Bedrijfskunde) een onverwacht besefmoment opleverde. “We liepen over de campus, hadden het ijskoud, zelfs ingepakt in onze dikke winterjassen. En dachten: hoe verschrikkelijk moet het zijn om nu op straat te zitten, zonder dak boven je hoofd?”

Al pratend werd die gedachte al vlot omgezet in het plan om warme chocolademelk te gaan uitdelen aan daklozen. Een enthousiaste, sponsorende supermarkt was vlot gevonden (vijftien liter chocolademelk én kerstkoekjes), een uitdeellocatie ook: nachtopvang ’t Eindje aan de Mathildelaan, onderdeel van de regionale maatschappelijke organisatie Neos.

Daar deelden de drie woensdagavond tientallen bekers - thuis opgewarmde - chocolademelk uit, getapt uit de geleende warmtecontainer uit de soos van ‘hun’ Eindhovens Studenten Corps. Intussen was er ook ruimte voor wat korte gesprekjes, vertelt Van der Velden. “Onvoorstelbaar om te horen hoe mensen die ooit heel succesvol waren, eindigen zonder dak boven hun hoofd. Wij werken als studenten aan onze toekomst, terwijl zij daar zitten met een veel minder rooskleurig perspectief.”

Concrete plannen voor een vervolgactie hebben de drie, leden van E.S.C-dispuut Audumla, niet - maar de wens en bereidheid zijn er volgens Van der Velden zeker. “Het was een spontane actie, en toch wel bijzonder en heel dankbaar om te doen.”