Asterix wil compensatie gemeente na problemen atletiekbaan

Studentenatletiekclub Asterix zal in ieder geval tot mei 2018 moeten uitwijken naar een trainingsbaan buiten Eindhoven. De gemeente maakte onlangs bekend dat problemen met de onderlaag de vernieuwing en heropening van de baan, die al sinds juni 2017 open ligt, hebben vertraagd. Asterix eist, in overleg met het Studentensportcentrum, een schadevergoeding van de gemeente.

Michiel Ruland, voorzitter van E.S.A.V. Asterix, zegt niet uit te sluiten dat de vereniging het in totaal een jaar lang zonder baan in Eindhoven moet stellen. "In eerste instantie zou de baan begin september worden opgeleverd, maar om uiteenlopende redenen duurt het nu veel langer."

Aanvankelijk werd vastgesteld dat de ondergrond geschikt was om een nieuwe baan op te leggen, vertelt Ruland. "Bij de keuring kwam echter aan het licht dat de dertig jaar oude laag asfalt te poreus was om een rubberen baan op aan te brengen. Daarnaast moet het een week lang warm genoeg zijn om het rubber goed te kunnen neerleggen."

Eind oktober had Asterix nog goede hoop hierop, maar volgens Ruland werd er een fout gemaakt bij het aanleggen van de nieuwe laag asfalt, die bol liep. "Dat is op de openbare weg juist de bedoeling, maar op een atletiekbaan absoluut niet. En dus werd de baan voor de tweede keer afgekeurd. Ongelijk asfalt kan namelijk in het ergste geval tot blessures leiden.”

Onervaren aannemer

Volgens de vereniging is een groot deel van de problemen te danken aan het gebrek aan ervaring en kunde bij de aannemer. “In onze ogen heeft de gemeente voor een onervaren aannemer gekozen. Daardoor werkt er nu iemand aan de baan die nog nooit zo’n laag heeft neergelegd.”

De baan kan voorlopig, totdat de weersomstandigheden weer wat verbeteren, niet worden vernieuwd. De gemeente Eindhoven heeft inmiddels te kennen gegeven dat de baan niet voor mei zal opengaan. Volgens Ruland houdt burgervereniging Eindhoven Atletiek er zelfs rekening mee dat het tot eind juni zou kunnen duren; precies een jaar nadat de baan voor het laatst in gebruik was. Totdat de baan weer opengaat, traint de vereniging in Best.

Schadevergoeding

De problemen met de baan zijn een flinke streep door de rekening voor Asterix. Ook al kunnen de sporters terecht in Best; voor veel studenten is het ver reizen en er zijn hoge brandstofkosten voor het vervoer van en naar de training. De vereniging draait nu zelf op voor die kosten.

“Op dit moment wordt overlegd over een manier om de schade door de gemeente vergoed te krijgen. Allereerst moet er een oplossing komen voor het Studentensportcentrum, dat de baan huurt. Daarnaast kunnen we langer dan afgesproken geen gebruik maken van de baan en moeten we daardoor extra kosten maken."

Bovendien, zo constateert Ruland, zijn de issues met de baan voor veel (aspirant-)leden toch een reden om niet te beginnen of niet door te gaan - ondanks de mogelijkheid om te trainen in Best. Het ledenaantal van de vereniging is volgens hem gedaald van boven de honderd afgelopen juni naar net boven de tachtig nu. "Maar daar kunnen we natuurlijk geen harde schadevergoeding voor vragen, omdat we geen inzicht hebben in wat ons dat precies kost."

Ook Eindhoven Atletiek overweegt volgens Ruland een schadeclaim. Hij laat weten goede hoop te hebben op medewerking van de gemeente en een vorm van compensatie.