'Studentredacteuren moeten onze ogen en oren zijn'

Nu Cursor komend jaar online-only verdergaat is volgens hoofdredacteur Han Konings de tijd rijp om meer te gaan werken met studentredacteuren. Voor studenten de gelegenheid om kennis te maken met journalistiek en Konings verwacht dat deze groep een waardevolle rol kan spelen bij de nieuwsgaring. “Binnen hun faculteit en op de campus moeten ze onze ogen en oren zijn.”

De kracht van een nieuwsmedium staat of valt met een brede nieuwsgaring en Cursor denkt dat studentredacteuren daar een wezenlijke bijdrage aan kunnen leveren. “Er gebeurt aan onze universiteit zoveel, dat het niet altijd mogelijk is om er een redacteur van Cursor bij aanwezig te laten zijn”, zegt hoofdredacteur Han Konings. “Dat betekent keuzes maken en soms missen we daardoor noodgedwongen zaken waar we wel verslag van hadden willen doen. De inzet van studentredacteuren kan ons daarbij hulp bieden.”

Op dit moment is bij Cursor de inzet van studenten beperkt. Er is een pool met columnisten en er zijn sinds een halfjaar drie student-videoreporters actief, die met enige regelmaat filmpjes maken in samenspraak met de redactie. Konings: “In 2018 willen we de mogelijkheden uitbreiden. We zoeken enthousiaste mensen, van allerlei nationaliteiten, die sfeerverslagen, nieuwsberichten of een wetenschapsartikel willen schrijven. Het hebben van schrijfervaring is meegenomen, maar niet per se noodzakelijk. Onze redacteuren gaan de studentredacteuren namelijk scholen in het afnemen van interviews en het uitwerken daarvan. Ook krijg je feedback op je werk en er staat een financiële vergoeding tegenover, waarbij de hoogte afhankelijk is van de bijdrage. Een gemotiveerde en leergierige instelling is wel een vereiste.”

Konings verwacht ook dat studentredacteuren zelf met ideeën voor artikelen komen. “We vragen commitment van ze; dat wil zeggen het bijwonen van de tweewekelijkse redactievergadering, actieve inbreng, werken volgens de journalistieke normen en waarden en dat ze zich houden aan de deadlines.”

Heb je interesse? Stuur dan een korte motivatie en je contactgegevens naar cursor@tue.nl. Uiteraard kun je met vragen contact opnemen met de redactie.