TU/e-wiskundige een van de nieuwe ‘Faces of Science’

Promovenda Clara Stegehuis van de TU/e-faculteit Wiskunde en Informatica is één van de twaalf nieuwe ‘Faces of Science’. Deze door de KNAW gekozen jonge talenten doen in filmpjes en blogs verslag van hun dagelijkse bestaan in de wetenschap.

Faces of Science is een project van KNAW, De Jonge Akademie en NEMO Kennislink met als doel jonge talentvolle wetenschappers in de schijnwerpers te zetten. Op de site facesofscience.nl bloggen de promovendi over hun ervaringen en passies, om een realistisch beeld te geven van hoe het is om wetenschapper te zijn - vooral aan jongeren die voor een studiekeuze staan. Ze treden daarnaast regelmatig op bij bijeenkomsten en in de media.

TU/e'er Clara Stegehuis (25) behoort tot de twaalf nieuwe ‘Faces’ die de KNAW vandaag toevoegt aan de al bestaande veertig bloggende promovendi. Ze werd gekozen uit een groot aantal kandidaten, na te zijn voorgedragen door haar begeleider en lid van De Jonge Akademie Johan van Leeuwaarden.

Stegehuis verheugt zich op de kansen die dit podium zal bieden: "Ik vind het geweldig om mensen, en vooral middelbare scholieren, te laten zien hoe mooi wiskunde en wetenschap zijn."

Als studente deed ze al aan voorlichting en organiseerde ze wiskundewedstrijden voor scholieren op 4- en 5-vwo. Als promovenda zette Stegehuis die lijn door, als host bij een wiskundetentoonstelling en als spreker in een theatervoorstelling. Het onderwerp van haar promotieonderzoek is complexe netwerken. Dit soort netwerken is overal om ons heen; denk aan sociale netwerken, communicatienetwerken, citatienetwerken of het brein.

De wiskundige theorie van netwerken is een relatief jong vakgebied. De maatschappelijke relevantie van complexe netwerken wordt alsmaar groter, terwijl de fundamenten van de onderliggende theorie nog niet duidelijk zijn.

Vorig jaar ontdekte Stegehuis dat groepsstructuren in netwerken een virus (of een roddel) kunnen versnellen, maar ook juist kunnen afremmen. Het onderzoek valt binnen het NWO Zwaartekrachtsprogramma ‘NETWORKS’, een consortium van tientallen onderzoekers in Nederland met als doel de fundamentele aspecten van complexe netwerken te ontrafelen.

De komende maanden worden van alle nieuwe ‘Faces’-filmpjes gemaakt. Vanaf medio april worden ze online één voor één geïntroduceerd; Stegehuis zal op 1 juni op de website verschijnen.

Buiten je comfortzone

De wiskundige is overigens de tweede 'Faces'-blogger van de TU/e; faculteitsgenoot en informaticus Wouter Meulemans ging haar in 2014 al voor. Hij blikt tevreden terug op zijn (inmiddels afgelopen) werk als blogger "omdat het je eens buiten je comfortzone plaatst waarin je vooral met mensen praat die een vergelijkbare achtergrond hebben. Je onderzoek, en ook het concept 'onderzoek doen', uitleggen aan in mijn geval niet-informatici, is soms best uitdagend, maar juist ook goed - het helpt je je onderzoek in perspectief te plaatsen".

Bron: persteam TU/e