Mobiele fietsenmaker John Hermans voor zijn busje.

Mobiele fietsenmaker op de campus

De TU/e-campus krijgt weer een fietsenmaker. Vanaf maandag 30 januari staat ‘mobiele fietsenmaker’ John Hermans vier dagen per week tussen de middag op het Laplaceplein. Daarnaast komt hij op afspraak (via WhatsApp) naar de campus voor reparaties – eventueel ook ’s avonds en in het weekend.

Fietsenmaker John Hermans zal in ieder geval de komende drie maanden op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 12.00 en 13.00 met zijn blauwe bedrijfsbusje bij het kunstwerk op het Laplaceplein staan. Na deze periode wordt gekeken of er voldoende belangstelling is voor de mobiele fietsenmaker, die in zijn busje ook over apparatuur beschikt om elektrische fietsen uit te lezen en de mogelijkheid biedt om met pin te betalen.

Sinds het faillissement van de Groene Fietser afgelopen zomer zijn er diverse gegadigden geweest om de locatie (gebouw G, naast Het Paviljoen) over te nemen, vertelt Emiel Westerhof, vastgoedmanager van Dienst Huisvesting. “Het probleem was echter dat dit gebouw niet meer voldeed; daarom is ook besloten om het af te breken. Een mobiele fietsenmaker, die geen pand nodig heeft, is voor ons een ideale oplossing.”

Om toch tijdelijk fietsen te kunnen stallen die niet direct gerepareerd kunnen worden, biedt de TU/e toegang tot de afgesloten fietsenstalling onder gebouw Traverse, op een steenworp afstand van de standplaats van het busje van Hermans. “Met name voor elektrische fietsen is dat wel belangrijk”, aldus Westerhof.

Fietsenmaker John Hermans heeft zelf een (bescheiden) TU/e-verleden: eind jaren zeventig studeerde hij hier enige tijd Werktuigbouwkunde. Na een carrière in de ICT besloot Hermans twee jaar geleden om van zijn hobby zijn beroep te maken en schoolde zich om tot gediplomeerd fietsenmaker. Zijn achtergrond in de ICT komt daarbij - nu de elektrische fiets definitief is doorgebroken - goed van pas. Niet alle fietsenmakers kunnen overweg met alle elektronica en software in e-bikes, legt hij uit. “Er zijn in Eindhoven zelfs fietsenmakers die helemaal geen elektrische fietsen repareren.”

Sinds vorig jaar is Hermans met zijn busje in de regio Eindhoven actief, waaronder op de TU/e-campus. Ook was hij betrokken bij een studentenactie voor Serious Request, waarbij studenten hun banden konden laten oppompen. Dat bracht hem op het idee om de samenwerking met de TU/e structureler te maken, hetgeen nu heeft geleid tot de proefperiode van drie maanden.

Vooralsnog bevalt zijn nieuwe carrière hem prima, vertelt hij. “Je komt nog eens ergens, hè? Ik heb al meegemaakt dat ik op een afgelegen boerderij zo’n beetje alle fietsen van het hele gezin mocht repareren.” Er is dus duidelijk behoefte aan mobiele fietsenmakers. Bovendien is het een zeer dankbaar beroep. “Ze zijn blij als ik kom, en ze zijn nog blijer als ik weer wegga!”

Meer informatie over tarieven en contact is te vinden op de website van John Hermans.