Diederik Samsom bij opening nieuw energie-instituut

Voormalig PvdA-leider Diederik Samsom spreekt op woensdag 21 juni bij de officiële opening van het Center for Computational Energy Research (CCER), een nieuw onderzoekscentrum dat door de TU/e in samenwerking met DIFFER is opgezet om te rekenen aan de energiesystemen van de toekomst, zoals kernfusie, zonnebrandstoffen en thermische energieopslag. De openingshandeling wordt verricht door TU/e-rector Frank Baaijens en Wim van den Doel, bestuurslid van NWO.

Het is de bedoeling dat Samsom zijn licht laat schijnen over de uitdagingen en kansen die de energietransitie ook voor Nederland in petto heeft. Hij zal de perspectieven schetsen, vertelt wetenschappelijk directeur Vianney Koelman van het CCER, waarna vier wetenschappers dieper ingaan op de mogelijkheden van computersimulaties voor wetenschappelijk energieonderzoek.

“Diederik Samsom heeft zich na zijn vertrek uit de politiek volledig gericht op de energiewereld”, zo verklaart Koelman zijn keuze om de oud-politicus te benaderen voor de opening van het onderzoekscentrum. “Hij kan daar met veel vuur over spreken. Bovendien is Samsom ook kernfysisch ingenieur en heeft hij zelf een energiebedrijfje gehad.”

Het Center for Computational Energy Research is een gezamenlijk initiatief van de TU/e en DIFFER, met als hoofddoel om exploratief computationeel energieonderzoek te doen. De gedachte is dat je met modellen en computersimulaties de mogelijkheden in kaart kunt brengen voor experimenteel onderzoek in het laboratorium. Wat zijn bijvoorbeeld kansrijke methoden om brandstoffen te maken met energie uit zon of wind? En welke materialen zouden geschikt kunnen zijn om warmte in op te slaan? Daarnaast wordt door wetenschappers van DIFFER en de TU/e al jarenlang gezamenlijk gerekend aan kernfusie - met name aan het daarvoor benodigde plasma en regeltechnieken om dat plasma in bedwang te houden.

De officiële opening van het CCER wordt verricht door TU/e-rector Frank Baaijens en Wim van den Doel, bestuurslid van NWO. Na de voordracht van Samsom zijn er presentaties van onderzoekers uit het vakgebied over kernfusie, de moleculaire basis van schone energie, en turbulentie. Ook spreekt een onderzoeker van Shell over industrieel energieonderzoek.

Breed publiek

De lezingen zijn bedoeld voor een breed publiek, benadrukt Koelman. “Ze zouden interessant moeten zijn voor studenten die affiniteit hebben met ofwel energie of computersimulaties. We hebben geprobeerd een zo gevarieerd mogelijk programma samen te stellen.” Studentenmuziekvereniging Tuna de Ciudad de Luz zorgt voor een muzikaal intermezzo, na afloop is er een gecombineerde postersessie en borrel.

De openingsmiddag van het Center for Computational Energy Research vindt op 21 juni tussen 13.00 en 17.00 plaats in het gebouw van DIFFER op de TU/e-campus. Kijk hier voor meer informatie over het programma en registratie.