Team Wood Vinegar met twee Thaise boeren.

Houtazijn voor betere gezondheid van Thaise boeren

Laat minder Thaise boeren het slachtoffer zijn van pesticidevergiftiging. Dat is de wens van Werktuigbouwkundestudent Max van Meer en zijn team Wood Vinegar van de TU/e Honors Academy. De alternatieven die biologische boeren in Thailand al gebruiken, hebben zij ter plekke onderzocht en geoptimaliseerd. Een handleiding om een installatie te bouwen om houtazijn te produceren, is in de maak.

Wood vinegar is een alternatief voor pesticiden bij tropische landbouw. Houtazijn is te verkrijgen door hout zonder zuurstof op te warmen tot meer dan tweehonderd graden. Dan breken de moleculen af tot houtskool én gasvormige kleinere moleculen. Na condensatie van dat gas heb je houtazijn. Dat is te gebruiken als bodemverrijker, muggenspray en pesticiden.

“De Thaise overheid subsidieert chemische bestrijdingsmiddelen”, zegt Max van Meer, “en een kwart miljoen Thaise boeren hebben te maken met pesticide poisoning”. Dat zijn enkele van de dingen die hij en de andere vier leden van de honorstrack Energy Transition leerden toen ze afgelopen carnavalsweek in Thailand waren.

Het was niet de eerste keer dat Max in Thailand was. Zijn oom heeft een Thaise vriendin en zij namen Max’ gezin mee op vakantie toen hij in 5-vwo zat. “Ik leerde daar Non kennen. Hij was kleermaker geweest, maar wilde nu gewassen verbouwen op milieuvriendelijke wijze. Ik zag hoe hij houtazijn maakte en was daarvan onder de indruk, maar zag ook dat dat efficiënter moest kunnen.”

Toen Max jaren later de kans kreeg aan de TU/e mee te doen aan de Honors Academy, wist hij al dat hij zich daarvoor wilde inzetten. Met vier andere studenten (één van Scheikundige Technologie, één van Sustainable Innovation en twee van Werktuigbouwkunde) richtte hij zich op het verbeteren van de houtdestillatie. “Met een betere condensor en het gebruik van een droogcontainer is de opbrengst te verhogen met meer dan zeventig procent en het proces te versnellen.”

Het idee van het studententeam was in eerste instantie een bouwtekening te leveren waarmee de Thaise boeren zelf een installatie kunnen bouwen voor ongeveer dertig euro. “Maar door gesprekken met de doelgroep vernamen we dat zij liever een kant-en-klare installatie aanschaffen. Daar zouden ze wel vijfenveertig euro voor over hebben. Dat is voor Thaise begrippen behoorlijk veel.”

Om dat in praktijk te brengen, zoekt team Wood Vinegar samenwerking met al bestaande Thaise Wood Vinegar Schools. De laatste maanden van dit collegejaar besteden de studenten onder andere aan het maken van de manual, daarna gaan de leden aan nieuwe projecten beginnen. “We zouden het fijn vinden als er studenten opstaan om hier mee verder te gaan, al dan niet in een honorsproject. Dit is een kans om wat je aan de TU/e leert in te zetten om het leven van Thaise boeren te verbeteren.”