LSVb: ‘Kamerhuur nog steeds te hoog’

Bijna drie op de vier studenten betalen te veel huur, stelt de Landelijke Studenten Vakbond: gemiddeld 55 euro per maand. De situatie ten opzichte van voorgaande jaren is nauwelijks verbeterd. In Eindhoven betaalt 64,1 procent van de respondenten te veel, dat was vorig jaar nog 62,8 procent. De gemiddelde huurprijs ligt in Eindhoven op 311,44 euro.

Studeren dreigt door te hoge kamerhuur onbetaalbaar te worden, stelt de LSVb in een persbericht: “Het is daarom de hoogste tijd dat de overheid ingrijpt én dat studenten goed geïnformeerd worden over hun rechten.”

Studenten kunnen hun huurprijs online checken bij de LSVb door een vragenlijst in te vullen. Aan de hand van een wettelijk puntensysteem wordt de maximale hoogte van de kamerhuur bepaald.

Fors meer studenten deden dit jaar de huurcheck: ruim zesduizend studenten, tegen 2.700 vorig jaar. Gemiddeld betalen ze 343 euro per maand exclusief gas, licht en andere voorzieningen. Dat is 55 euro meer dan het puntensysteem voorschrijft.

Eindhovense studenten betalen gemiddeld 33,16 euro te veel huur en afgezet tegen de landelijke cijfers valt dat nog mee. Het Eindhovens Dagblad publiceerde een overzicht waarin per stad te zien is wat te veel betaald wordt aan huur ten opzichte van het puntenstelsel. In dat overzicht staat Eindhoven op de vijfde plaats van onder.

Particuliere verhuurder

Van de zeventien steden waar te veel wordt betaald voor een kamer, is Amsterdam de duurste: tachtig procent van de studenten die de huurcheck deden betaalt daar te veel, gemiddeld 115 euro per maand. In Wageningen, waar de huren vorig jaar nog keurig aan het puntenstelsel voldeden, betalen studenten nu gemiddeld veertig euro te veel.

Ruim drie op de vier respondenten zit bij een particuliere verhuurder. Landelijk is dat percentage lager: van alle uitwonende studenten huurt ruim veertig procent particulier. Studenten bij particuliere verhuurders zijn kennelijk vaker bang dat ze te veel huur betalen.

De LSVb maakt tussen 8 en 17 mei een tour langs acht studentensteden in Nederland om studenten te informeren over hun huurrechten.