UvA geeft gamer topsportstatus

Gamer en geneeskundestudent Koen Schobbers krijgt een topsportstatus bij het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam. Zo krijgt hij meer ruimte om zijn “talent te ontplooien” in combinatie met zijn studie geneeskunde. Aan de TU/e is nog geen sprake van geweest van een speciale topsportregeling voor gamers.

“Ik moet tien tot vijftien uur per week trainen. Dat is met mijn coschappen niet te combineren”, vertelde Schobbers tegen de NOS. Daarom komt het AMC hem tegemoet: Schobbers kan vanaf nu aanspraak maken op de status die topsporters als Epke Zonderland hebben. Hierdoor kan hij wat langer over zijn coschappen doen en kan hij tentamendata verschuiven. Ook kunnen topsporters bij studievertraging aanspraak maken op een speciaal geldpotje uit het profileringsfonds.

Schobbers is blij. “Als een echt goede universiteit een gamer serieus neemt, laat dat toch wel wat zien”, stelt hij. Het geeft volgens hem een duidelijk signaal af aan andere universiteiten en aan sportkoepel NOC*NSF.

Maar die laatste reageert afwachtend. Een woordvoerder vindt het “heel goed” dat universiteiten talentvolle jongeren de kans geven zich te ontwikkelen, maar of gamen daadwerkelijk als sport beschouwd moet worden, laat hij in het midden. “Dat is ter beoordeling aan de instelling zelf.”

Hoe NOC*NSF zelf naar deze zogenoemde ‘e-sports’ kijkt, hangt af van de internationale gemeenschap. “Als daar besloten wordt dat gamen een sport is, wat niet onwaarschijnlijk is omdat dat in veel landen al het geval is, zullen wij in Nederland volgen. Maar tot nu toe wachten we af.”

eSports aan de TU/e

Willemijn Mattheij, commissaris Externe Betrekkingen van de Eindhovense Studenten eSports Vereniging Zephyr, noemt het "een goede ontwikkeling dat Schobbers de topsportstatus heeft gekregen. eSports is de afgelopen jaren ontzettend hard gegroeid en het gamen op topniveau vergt evenveel toewijding als traditionele sporten op hetzelfde niveau. Het is dan ook logisch dat de UvA met de tijd meegaat en haar beleid hier op aanpast."

Aan de TU/e is nog geen sprake geweest van een speciale topsportregeling voor gamers, zegt Wim Koch, directeur van het Studentensportcentrum, desgevraagd. "Mocht er een gamer komen die voldoet aan de eisen om in aanmerking te komen dan wordt voor die persoon ook een topsportregeling getroffen." Een van die eisen is dat een student beschikt over een topsportstatus die door de bond of het NOC*NSF wordt verleend.

Rens Oostenbach, TU/e-student Data Science, gamede tot vorig jaar op hoog niveau. "Ik ben daar afgelopen zomer mee gestopt, deels omdat ik dacht dat het niet te combineren was met de universiteit."

Oostenbach was een grote speler op SMITE. Alleen aan trainingen was hij al twintig uur per week kwijt. "Het niveau waar ik op zat was de Europese top-8, met als hoogtepunt dat ik in november 2015 mezelf bijna heb gekwalificeerd voor het wereldkampioenschap. Ik denk dat de TU/e een topsportbeurs moet overwegen voor esporters, omdat het minstens zoveel tijd kost als normaal sporten op professioneel niveau, en omdat er ook steeds meer mee te verdienen valt."