Oefenen met een interactief bord.

Zoeken naar de beste audiovisuele middelen voor Atlas

Zo’n honderdvijftig ruimtes moeten komend jaar in Atlas worden ingericht met nieuwe audiovisuele middelen ter ondersteuning van de docent en voor het houden van vergaderingen. Vier diensten zijn aan de slag met de voorbereidingen. In aanloop naar een Europese aanbestedingsronde probeert Karin van der Esch van ICT Services te achterhalen waar de gebruikers straks het liefst mee willen werken.

In het Energy Forum in MetaForum konden medewerkers en studenten vorige week drie dagen lang snuffelen aan een selectie van av-apparatuur, softwareprogramma’s en meubilair dat vergaderen makkelijker moet maken en de docent optimaal ondersteunt bij het overdragen van kennis. Volgens projectleider Karin van der Esch van ICT Services bezochten uiteindelijk zo’n zestig mensen de testruimte.

In een nagebootste vergaderruimte konden ze onder meer aan de slag met een interactief bord, waarop draadloos gepresenteerd kon worden. Maar er stond ook een onderwijsmeubel dat in hoogte verstelbaar was en dat men in bruikleen had van de Erasmus Universiteit. Ook kon geoefend worden met een annotatiemonitor, waarmee je dingen direct op een digitaal bord kunt schrijven, en een digitale overheadprojector.

Het feit dat de TU/e volgend jaar overgaat op Microsoft Office 365 biedt docenten volgens Van der Esch ook veel mogelijkheden bij het presenteren van hun lesstof. “Met OneNote kunnen notities en lesstof worden vormgegeven en documenten kunnen hiermee makkelijker worden gevonden en gedeeld.”

Zichtlijnanalyses

De eerste grote projecten waarvoor op grote schaal nieuwe av-middelen moeten worden aangeschaft, zijn de inrichting van Atlas en gebouw Matrix, dat momenteel wordt omgebouwd tot het nieuwe onderkomen van de TU/e innovation Space. Van der Esch zegt dat de reacties die vorige week zijn verzameld en de uitkomsten van een eerder rondgestuurde enquête zullen worden meegenomen bij de aanbestedingsronde die deze maand van start gaat.

Half december hoopt ze dat daar dan een partij is uitgekomen, waarmee de plannen verder worden uitgewerkt. “Dienst Huisvesting is aan de hand van een blauwdruk per type ruimte aan de slag met de voorbereidingen in Atlas en Matrix die noodzakelijk zijn om alles straks goed te kunnen installeren.”

Ook zullen zichtlijnanalyses worden uitgevoerd, zodat de zichtbaarheid van de schermen in elke ruimte straks zo optimaal mogelijk is, laat Van der Esch weten. Bij de oplevering van MetaForum werd destijds veel geklaagd dat de schermen vaak alleen zichtbaar waren voor studenten op de eerste rij.

Op termijn is het de bedoeling dat alle onderwijs- en vergaderruimtes op de campus een zo uniform mogelijke inrichting krijgen. Van der Esch: “Gebruikers weten dan welke voorzieningen ze per zaaltype mogen verwachten. Al blijft het natuurlijk voor iedereen een eigen keuze welke middelen hij of zij wil gebruiken.” Ter geruststelling laat ze vast weten dat het schoolbord met krijtjes straks in Atlas en Matrix ook nog aanwezig zal zijn.