Ivo Roghair is beste bachelordocent. Foto | Bart van Overbeeke

Docent van het jaar: “Leren doe je stap voor stap”

“Help de studenten stapsgewijs op weg en laat ze dan hun eigen gang gaan.” Dat is het geheim van Ivo Roghair, universitair docent bij Scheikundige Technologie. Maandag gaf rector Frank Baaijens bij de opening van het academisch jaar hem de Educational Award Bachelor. Hoogleraar Yvonne de Kort van de groep Human Technology Interaction is geëerd met de Educational Award Master. “Onderwijs is als een live concert.”

Bachelordocent van het jaar Ivo Roghair is trots op zijn award. Hij was verrast, maar meer nog met het bijbehorende geldbedrag, dan met de winst zelf. “Ik had wel een goed gevoel na de pitch vlak voor de zomervakantie en vond het leuk dat het academisch jaar met de bekendmaking zou beginnen.”

Die pitch werd op 13 juni door tweemaal drie genomineerden gehouden voor het Studenten Advies Orgaan. Daarin hebben dertien studenten zitting, een van elke opleiding en twee internationale studenten. SAO wordt voorgezeten door rector Frank Baaijens.

Vier jaar is Ivo Roghair nu docent bij Scheikundige Technologie. “Ik heb aan de Universiteit Twente gestudeerd, ben hier aan de TU/e gepromoveerd in 2012 en heb daarna kort een postdoc positie gehad in Twente.”

Roghair heeft het lesgeven geleerd van zijn voorgangers. “Zij gaven mij de structuur van de vakken, vooral bij de practica. Het vak ‘Numerieke Methoden’ heb ik wel naar een ander plan getild. Ik maak de opdrachten stapsgewijs moeilijker en dat bevalt de studenten goed. Vergelijk het met levels, net zoals je in computerspellen vaardigheden aanleert. Zo lopen studenten niet in één keer tegen een muur aan, maar leren ze stap voor stap verder te komen. Ik zie dat ze zelfvertrouwen krijgen en zij willen mij laten zien dat ze het kunnen.”

De vijfduizend euro komen een gezin met twee jonge kinderen goed van pas. “Ik wist eerlijk niet dat er geld aan verbonden was. Dit was de eerste opening academisch jaar die ik meemaak. Ik heb nu wel zin om voor mezelf een Playstation 4 te kopen, maar de waardering van de studenten is waar het om draait."

Yvonne de Kort vertelde in haar pitch hoe ze zich ontwikkelde als docent. “Ik heb eerst de passie voor mijn vakgebied moeten ontdekken, daarna heb ik abstracte theorieën concreet gemaakt. In een volgende stap kwam de interactie met studenten meer aan bod en daarop werden mijn colleges persoonlijker. Nu ga ik zeer reflectief te werk; wat helpt de studenten, naast mijn eigen enthousiasme, het meest?”

De masterdocent van het jaar ziet onderwijs als een live concert. “Je kunt muziek van een cd luisteren, maar het is veel specialer als je erbij bent. Publiek en fans maken het samen, net als docent en studenten samenwerken voor een goed college.”