Nieuwe vereniging Salaam legt link tussen wetenschap en islam

De TU/e is weer een vereniging rijker: Salaam. De initiatiefnemers willen een levensbeschouwelijke vereniging neerzetten die zich focust op de islam en de wetenschap. De openingsactiviteit, een lezing en een welkomstwoord, is op 5 oktober.

Salaam komt voort uit een werkgroepje van vier studenten die zich hard willen maken voor een goede stilteruimte op de TU/e. Dat vertelt Marwan Mrait, bedrijfskundestudent en verantwoordelijk voor de pr van Salaam. “Met de toenemende studentaantallen werd het steeds drukker in de stilteruimte die toen nog in Matrix was. De tijdelijke stilteruimte die er nu is in Connector 1.13 is niet veel groter, maar we zijn in gesprek over een ruimte in Atlas. We hopen dat daar meer plek komt.”

De levensbeschouwelijke vereniging, die officieel nog in oprichting is - de inschrijving bij de Kamer van Koophandel is nog niet voltooid -, zal zich vooral richten op de islam. “Maar niet-moslims zijn zeker ook welkom”, benadrukt Mrait. “Graag zelfs. We staan open voor verschillende meningen.”

De bestuursleden willen niet alleen moslims aan de TU/e verenigen en een brug slaan met niet-moslims, maar ook meer bekendheid geven aan de islam. Waar vorige week nog in het nieuws was dat Nederlandse moslims zich vaker gediscrimineerd voelen, is daar volgens Mrait overigens totaal geen sprake van aan de TU/e.

Afgelopen zomer hield Salaam, dat kan worden vertaald met ‘vrede’ en bij begroetingen wordt gezegd, haar eerste activiteit: een iftar, oftewel een gezamenlijke maaltijd tijdens de ramadan. De ‘officiële’ openingsactiviteit staat gepland voor donderdag 5 oktober en dan geeft een TU/e-alumnus een lezing over islam en wetenschap en zal een bestuurslid een introductie geven.

De vier bestuursleden willen minstens ieder kwartaal een zaalactiviteit inplannen en verder nog culturele activiteiten organiseren zoals etentjes. “We zoeken daarbij bewust de samenwerking op met verenigingen als Tint en Ichthus.”, vertelt Mrait. Salaam valt onder de levensbeschouwelijke koepel, die voor de zomer is opgericht. Daar maken onder meer ook Tint, Ichthus en de Navigators deel van uit.

Het is nog onduidelijk waar ze hun activiteiten kunnen houden. “Mogelijk kunnen we gebruik maken van een ruimte in Luna.” Ook of de bestuursleden aanspraak kunnen maken op bestuursbeurzen is nog niet bekend. Dat wordt onder meer afhankelijk van de grootte van de vereniging en het aantal activiteiten.