Ov-studentenkaart: kassa rinkelt voor vervoersbedrijven

De vervoersbedrijven maken al jaren tientallen miljoenen euro’s winst op ov-boetes die studenten betalen. Ze braken hun belofte dat die boetes zouden verdwijnen met de komst van de ov-chipkaart.

Dat blijkt uit documenten die het Hoger Onderwijs Persbureau bij het ministerie van Onderwijs heeft opgevraagd met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur. De vervoersbedrijven lobbyen om de boetes te behouden en liefst zelfs te verhogen.

Veel studenten letten niet goed op en zetten hun studentenreisrecht te laat stop. Daarvoor krijgen ze boetes van 97 euro per halve maand. Met zijn allen betalen ze tientallen miljoenen euro’s aan de ov-bedrijven: vorig jaar nog veertig miljoen. Het record is 52,6 miljoen in 2014.

Lees de gehele reconstructie (en de reactie van de ov-bedrijven) hier.