Wijkverkenning. Foto | Bart van Overbeeke

TU/e-studenten helpen zevendegroepers hun wijk te verbeteren

Meer prullenbakken, een klimwand, een spelmiddag voor alle leeftijden en vooral bordjes om roken te ontmoedigen; ideeën om de wijk te verbeteren zijn er genoeg bij leerlingen van basisschool De Boog in Tongelre. Donderdagochtend deden zij op voorstel van stichting MOVE een wijkverkenning waar deze plannen uit voortkwamen. Studenten nemen het op zich om het winnende idee ‘speelplekken en sportplekken opknappen’ uit te (laten) voeren.

In vier groepen gaan de leerlingen op pad in de omgeving van het Vlinderplein in Tongelre. Iedere groep heeft een andere rol om zo vier verschillende invalshoeken te krijgen. Er zijn toeristen, journalisten, fotografen en onderzoekers. Maar allemaal lopen ze ook rond als een wijkagent. Ze weten precies wat er kapot, smerig of onveilig is in hun omgeving.

“Kijk, er ligt overal poep”, zegt Ilayda op weg naar het sportveldje. Daar aangekomen zien ze dat het goaltje kan wiebelen. Klasgenoot Soulaymane wijst erop dat zijn jas aan het hek zou kunnen blijven haken: “Dit hek moet nieuw.” Ze gaan verder en bij een speeltuintje wijst Rory naar de troep. “Kijk, glas en brood en sigarettenpeuken. Ik loop hier elke dag langs en laatst lag er een luier.” Op de wanden van het speelhuisje is met permanente stift getekend; Rory vindt het maar niks.

Bij de skatebaan vinden de kinderen het niet goed dat er nooit een andere opstelling van de ramps is. En de glijbaan en de wipwap ernaast zijn te vies om op te gaan zitten. “Beetje skeer”, zegt zevendegroeper Queenna.

De zes studenten die begeleiden, zijn allen lid van klimvereniging ESAC, de Eindhovense Studenten Alpine Club. MOVE vroeg speciaal om hun medewerking, en dan niet vanwege de klimervaring, maar omdat ze gemerkt hebben dat daar veel scouting-begeleiders lid zijn. En die zijn gewend met kinderen op pad te gaan.

Terug in de klas presenteren de groepjes aan elkaar wat ze gezien en gehoord hebben. De kinderen die zich als journalist mochten gedragen, vroegen aan buurtbewoners wat er verbeterd kon worden. Ze vertellen dat de bakker zei dat er weinig spelende kinderen op straat zijn. Iemand bij de supermarkt had het over de weg die zo druk is dat het een racebaan lijkt. Zelf zagen ze overal peuken liggen. De kinderen willen een speelmiddag voor jong en oud en posters in de wijk dat je niet moet roken, “want dan komt er ook minder troep”.

Een nevendoel van dit project is dat scholieren uit economisch minder bedeelde wijken kennismaken met studenten. Joep Gevaert (tweedejaars Electrical Engineering) is zich ervan bewust dat hij een rolmodel is deze ochtend. Leerling Adam vertelt desgevraagd dat hij eigenlijk geen studenten kent. Hij denkt dat Joep een goede student is. “Dat zie je aan zijn gedrag, hij is verantwoordelijk.” Joep vindt het project leuk en nuttig: “De kinderen leren dat je plannen kunt maken om problemen aan te pakken en dat die plannen invloed hebben”.

Want het winnende plan, waar de leerlingen zelf over gestemd hebben, zal ook worden uitgevoerd. Hoe en wanneer de studenten de speelplekken en sportplekken in de wijk gaan opknappen, is nog niet bekend. Maar dat ze het gaan doen staat vast. Via MOVE is er geld voorhanden als er een goed plan gepresenteerd wordt.

Foto's | Bart van Overbeeke