Chatten over cryptomunten

Veel mensen hebben wel gehoord van cryptomunten zoals de Bitcoin, maar de drempel om daarmee ook daadwerkelijk iets te doen, is nog hoog. Vanavond, woensdag 25 april, is een bijeenkomst over blockchain – de technologie achter cryptomunten - op de TU/e-campus. Promovenda Minha Lee presenteert daar de resultaten van het onderzoek dat USE-studenten hebben gedaan naar de Brobot, een chatbot voor gebruikers van cryptovaluta.

foto Shutterstock

Bridging Blockchain Eindhoven (BBE) is een denktank van mensen met een gedeelde interesse in blockchain, de technologie waarop cryptomunten zoals de bekende Bitcoin zijn gebaseerd. Deze club houdt vanavond op de TU/e-campus haar derde bijeenkomst over dit onderwerp, met nadruk op de financiële kant van de technologie.

De Koreaanse promovenda Minha Lee van Human-Techology Interaction raakte eind februari betrokken bij dit gezelschap toen ze samen met studenten van het USE-vak The Human in Technology een BBE-bijeenkomst bij Fontys bezocht. “Voor dat vak, dat ik begeleid, hebben studenten onderzoek gedaan naar Brobot, een chatbot waarmee gebruikers hun portfolio van cryptomunten kunnen beheren.” Lee kende de Amsterdamse bedenkers van deze chatbot, die kan worden benaderd via Facebook Messenger, Telegram en Slack, en zowel informatie geeft over de digitale bezittingen van de gebruiker als algemener nieuws over de koers van diverse cryptomunten.

Nieuwe apps

Brobot is nog in de opstartfase, dus feedback van potentiele gebruikers is voor de bedenkers heel waardevol, vertelt Lee, en voor haar studenten was het een mooie ‘case’ om te onderzoeken. “Chatbots zijn momenteel sterk in opkomst. Je ziet dat de meeste mensen vasthouden aan de apps waarmee ze bekend zijn, en steeds minder geneigd zijn om nieuwe apps te installeren. Met chatbots kun je echter nieuwe functionaliteiten aan je apparaat toevoegen, zonder dat je nieuwe apps hoeft te installeren.”

Cryptomunten vormen bovendien bij uitstek een voorbeeld van een technologie waarvoor veel mensen nog huiverig zijn, omdat ze het niet begrijpen. De studenten van Lee onderzochten daarom niet alleen of Brobot prettig werkte voor de gebruikers, maar ook of de chatbot daadwerkelijk bijdroeg aan een beter begrip van de technologie.

Vertrouwen

“Informatie opvragen bij Brobot, zoals nieuws over cryptovaluta, bleek makkelijker dan vooraf gedacht”, zegt de promovenda. “Tenminste, voor de TU/e-studenten die als proefpersoon dienden. Maar die gaven daarnaast aan dat ze toch de voorkeur gaven aan Google als ze dit soort informatie zochten. Want dat werkt toch iets sneller.” Alleen het integreren van de zogeheten API-key, nodig voor authenticatie van de gebruiker, bleek nog echt lastig. “Dat lukte maar één proefpersoon op eigen houtje.” Maar dat is niet echt een probleem, legt Lee uit. “Integratie van een API-key moet wellicht juist niet makkelijk zijn – je moet goed nadenken of je een chatbot vertrouwt met gegevens over je cryptovaluta.”

Lee vindt het belangrijk om te laten zien dat dit soort projecten zowel voor studenten als voor beginnende ondernemers iets kan opleveren, zegt ze. “Deze universiteit heeft een lange, rijke geschiedenis van samenwerking met de industrie, maar dan vooral grote bedrijven. Ik denk dat het daarnaast ook bijzonder waardevol kan zijn om meer contacten aan te gaan met startups.”

De Bridging Blockchain Meetup begint vanavond, woensdag 25 april, om 19.00 in het Auditorium, collegezaal 11. Na afloop is er een borrel in De Zwarte Doos.

Op woensdag 9 mei is er ook een lezing van Studium Generale over blockchain.