Hajraa 1 kampioenen! Foto | Bart van Overbeeke

Kampioensfeest Hajraa Heren 1 met koninklijk tintje

In een vol Studentensportcentrum scandeerden zaterdagavond de fans van Hajraa Heren 1 de volleybalploeg naar weer een overwinning én het kampioenschap in de derde divisie. Het werd echter een dubbel feest, één met een oranje randje: trainer Henri van Schijndel werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Meer dan vijftig jaar is Henri van Schijndel al actief in de volleybalwereld. De trainer van Heren 1 van Hajraa werd in de volle sporthal van het Studentensportcentrum overvallen door de Helmondse loco-burgemeester Frans Stienen, die hem mocht benoemen tot Lid in de Orde van Oranje- Nassau. Dit onder luid gejuich en applaus van het vele publiek dat op de laatste wedstrijd van deze competitie was afgekomen om het kampioenschap van de Hajranen mee te vieren. Het team werd vorige week uit al officieel kampioen, maar vierde het thuis in de wedstrijd tegen Nuvoc uit Veldhoven.

Henri van Schijndel (70) traint het eerste team van Hajraa nu twee jaar. Hij is zelf al van jongs af aan intensief betrokken bij de volleybalsport in Nederland. Als speler heeft hij in de eredivisie gespeeld en later werd hij trainer en coach. Al zijn hele leven jaar ademt hij volleybal. En al meer dan vijftig jaar is hij actief als trainer/coach bij verschillende volleybalverenigingen. "Ik ben geen coach die een jaar hier training geeft en dan een jaar door. Ik wil een goede basis leggen bij een club waar ze later mee door kunnen", zegt Van Schijndel.

Saamhorigheid

"Een studentenvereniging trainen is anders dan een 'normale' vereniging trainen. Alle studenten hier hebben taken binnen de club. Ze maken op sociaal en sportief gebied een maatschappelijke ontwikkeling door. De saamhorigheid is hierdoor heel groot bij Hajraa." Een minpuntje is het grotere verloop van spelers. "Afgelopen jaar heb ik vijf nieuwe spelers moeten inpassen. Je moet blijven bouwen aan het team, niet alleen op technisch vlak, maar ook aan de saamhorigheid, dat is zo belangrijk."

Die saamhorigheid binnen Hajraa kwam zaterdagavond goed naar voren: alle teams waren aanwezig om het kampioenschap mee te vieren. "Het was natuurlijk de kampioenswedstrijd, én we speelden thuis. Familie, vrienden, bekenden, dochter, zoon en kleinkinderen waren erbij. Maar toen ik opeens de locoburgemeester in vol ornaat zag komen, wist ik dat er iets aan de hand was. Ik wist niet dat ik geridderd zou worden, maar het geeft een heel fijn gevoel. Je bent zo lang bezig in de sport, zoveel jeugdopleidingen gedaan, verenigingen geholpen. Het is heel mooi als je daar waardering voor krijgt."

Tweede divisie

Met de winst promoveert Hajraa 1 naar de tweede divisie. "We gaan proberen in de hogere regionen van de tweede divisie uit te komen volgend jaar", zegt coach Van Schijndel. "Elk team van Hajraa zit vol met twaalf spelers, en er is wat gebrek aan zaalruimte, maar we gaan toch proberen optimaal te trainen en dan kunnen we best hoog eindigen."

Foto's | Bart van Overbeeke