Recente rendering van Lightyear One.

Lightyear nadert productie en gaat naar de leasemarkt

Donderdag 13 december was een memorabele dag voor Lightyear. Het door TU/e-alumni opgerichte automerk opende officieel haar productiehal op de Automotive Campus in Helmond. Bovendien werd er een samenwerking aangekondigd met LeasePlan, dat de Lightyear One beschikbaar zal maken voor de leasemarkt. Voorlopige leaseprijs: 1.949 euro per maand.

foto Lightyear

Vorige week vrijdag ontvingen de pioniers van Lightyear pas de sleutel en nog geen week later wordt de hal onder toeziend oog van de uitgenodigde pers geopend met de eerste persconferentie in de historie van het jonge bedrijf. De Helmondse burgemeester Elly Blanksma-van den Heuvel had officieel de eer om de hal te openen, waar niets wijst op het feit dat daar binnen enkele maanden al een zonneauto gebouwd gaat worden.

De burgemeester vertelde hoe zij over het project hoorde. “Er kwam iemand langs bij het college van B&W om zijn droom mee te delen. We gingen in open houding zitten en als dan Lex Hoefsloot zijn droom vertelt, denk ik: dromen kunnen uitkomen. Het eerste echte Nederlandse ontwerp dat hier in Helmond van de band komt rollen. Hij vertelde toen ook dat ze al best ver waren en hoe het prototype ergens anders gebouwd zou moeten worden. Toen zei ik: ‘Nee dat nooit. Als dat ergens gebouwd moet worden, moet het hier’.”

Honderd werknemers

Zo kreeg Lightyear het dus voor elkaar om binnen een jaar tijd een flinke hal neer te zetten. Daar blijft het overigens niet bij. Inmiddels bestaat het bedrijf al uit zo’n honderd werknemers. Binnen niet al te lange tijd zal het team te groot zijn voor de huidige locatie op de campus en er is dan ook een nieuw kantoor in aanbouw. Dat kantoor zit vast aan de productiehal en zal waarschijnlijk in mei 2019 in gebruik worden genomen.

Bovendien zal Blanksma-van den Heuvel haar best doen om de auto ook financieel aantrekkelijk te maken. “Ik heb zelf in de Tweede Kamer gezeten en wil me ervoor inzetten dat deze auto fiscaal aantrekkelijk wordt.”

LeasePlan

Naast het heugelijke feit dat de hal is geopend, werd er ook een samenwerkingscontract getekend tussen LeasePlan en Lightyear. Hiermee moet de Lightyear One straks ook als leasewagen beschikbaar komen. Sterker nog, het bedrijf neemt er in ieder geval twintig af, zo is afgesproken. Daarmee komt het huidige totaal op 77 verkochte auto’s, inclusief de 57 die al door particulieren zijn aangeschaft.

Hoefsloot, medeoprichter van Lightyear en alumnus van de TU/e, hoopt dat de deal de deuren naar de rest van Europa opent. “Met LeasePlan hebben we een stevige partner aan boord die ons versterkt met een solide netwerk in Nederland en Europa”, vertelt de Helmonder, die weet waar het verschil gemaakt gaat worden in de ontwikkeling. “Net als bij de elektrische auto spelen zakelijke rijders een voortrekkersrol.”

Verantwoordelijkheid

Berichten bereikten Cursor al dat de Lightyear One als leasewagen sinds donderdagochtend is te reserveren en dat het eerste exemplaar zelfs al is vergeven. De leaseprijs is op dit moment vastgesteld op 1.949 euro per maand. ”Een nieuwe auto in Nederland, op zonne-energie, dat is onweerstaanbaar om niets mee te doen als je een leasebedrijf bent en van auto’s houdt”, legt Erik Henstra van LeasePlan uit. “Maar veel belangrijker is dat wij ons committeren aan zero emission. Wij gaan als leasebedrijf zelf die transitie door, omdat we onze verantwoordelijkheid willen nemen en dat traject samen met onze klanten willen inzetten.”

Van de auto zelf krijgen we niet veel te zien. Er is een rollend chassis aanwezig en een virtual reality bril waarmee het interieur kan worden verkend. Er hangen daarnaast nog wat doeken in de hal waarop de vormen van het vernieuwde ontwerp zijn terug te zien. Wel zijn er nog niet eerder vrijgegeven specificaties bekend. Men rekent op een actieradius van 800 kilometer. Maar veel belangrijker: door het gebruik van de zonnepanelen hoeft de auto veel minder vaak opgeladen te worden (2,5 keer minder dan een Tesla) en stoot hij -indirect- veel minder CO₂ uit (4 keer minder dan een Tesla).

Nog dit jaar moet de productiehal in gebruik worden genomen. Er komt in de zomer van 2019 een prototype, waarna er tests plaatsvinden eind 2019. Daarna zullen de eerste exemplaren in 2020 worden geleverd.

Het Eindhovense Dagblad was ook aanwezig bij de persconferentie en had een kort vraaggesprek met Lex Hoefsloot.