Deel studentennotebooks mogelijk brandgevaarlijk

Het was goed te merken bij het draaien van Matlab: accu’s van de HP ZBook Studio G3 worden snel heet. Vervanging van de batterij moet voorkomen dat notebooks die de TU/e in collegejaar 2016 uitgaf, in brand vliegen. Bij de balie van Education and Student Affairs (ESA) zitten deze week monteurs klaar om iedereen snel te helpen. Alle bezitters van een gevaarlijk apparaat hebben een mail gehad.

De batterijen uit een deel van de in 2016 uitgeleverde notebooks, de HP ZBook Studio G3, voldoen niet aan kwaliteitseisen. Ze kunnen in het ergste geval warm worden en in brand vliegen. Daarom hebben ongeveer 1.600 studenten een mail van ICT Services Student ontvangen met het verzoek de batterij te laten vervangen. Tot nu toe hebben circa duizend studenten een afspraak gemaakt. De rest kan nog zonder afspraak langskomen bij de balie, die bestaat uit enkele tafels voor de balie van Education and Student Affairs in MetaForum.

Notebook-coördinator Peet van Leeuwen raadt alle aangeschreven studenten aan actie te ondernemen. “HP ziet natuurlijk het liefst dat alle batterijen vervangen worden, en we proberen alle eigenaren van de notebooks tegemoet te komen met deze service op de TU/e. Mochten er studenten of oud-studenten zijn die momenteel niet langs kunnen komen voor de batterij-switch, dan zal daar een andere oplossing voor moeten worden gevonden.”

ICT Services Student heeft alleen de studenten gemaild waarbij een probleem is met het notebook. “We hebben van HP een lijst gekregen met daarin de serienummers van notebooks die niet voldoen aan de kwaliteitseisen. Deze hebben we kunnen koppelen aan onze studenten. Dus als een student geen mail heeft gehad, dan zou de batterij in orde moeten zijn”, zegt Van Leeuwen.

Extra balie

Monteurs van Scholten Awater, leverancier van de TU/e notebooks, ontvangen vandaag voor de tiende dag studenten met hun ZBooks Studio G3. Zij controleren de serienummers van laptop en accu’s. In korte tijd, Bart van den Heuvel heeft zichzelf getimed op vijf minuten, wordt de platte zwarte batterij vervangen.

Fontysstudent Stefan van Nieuwenhoven is zonder afspraak naar de balie gekomen. Hij ontving zijn Zbook vorig collegejaar toen hij aan de TU/e Werktuigbouwkunde studeerde. De mail kan hij zich niet herinneren, maar hij werd gewaarschuwd door vrienden. “Ik wil niet dat mijn batterij in brand vliegt. Wanneer ik zware programma’s draai voor studie of voor games, wordt de batterij inderdaad warm. Bij Matlab zelfs heet. Fijn dat het hier zo snel en makkelijk opgelost wordt.”

Als het nodig is richt het ICT Services Student ook na volgende week nog een balie in.” We verwachten dat er eind januari nogmaals monteurs op de TU/e aanwezig zullen zijn om diegenen op te vangen die in de eerste ronde geen afspraak hebben gemaakt, of niet zijn komen opdagen. Maar wanneer en hoe we dat gaan opzetten zullen we na vrijdag beslissen, als we een goed inzicht hebben in hoeveel batterijen er nog vervangen dienen te worden.”