Dennis Teeuwen en Max van Riel (coureur) met de URE13. Foto | Tim Gerth

URE strijkt laatste plooien glad in Assen

De kop is er af voor University Racing Eindhoven (URE). Het raceteam nam tijdens Formule Student Netherlands in Assen deel aan haar eerste wedstrijd van het seizoen. Ondanks wat problemen ging het team niet met lege handen naar huis: URE behaalde een derde plek in het klassement voor elektrische racewagens.

Ondanks meer dan 400 testkilometers achter de kiezen, in een poging de auto betrouwbaarder te maken dan de afgelopen jaren, verloopt nog niet alles vlekkeloos bij URE. Dat bleek in Assen, waar het team weer de nodige uitdagingen moest overwinnen. Zowel bij de acceleratie als bij de autocross waren er kleine strubbelingen. Gelukkig kon voor beide onderdelen een resultaat worden neergezet, waarmee het team toch nog aardig wat punten binnenhaalde.

Onze verslaggever Tim Gerth maakte deze video van de deelname van Univerity Racing Eindhoven aan Formula Student Netherlands in Assen. Hij sprak onder meer met teammanager Dennis de Niel.

URE @ FSN in Assen

Probleempjes

De probleempjes tijdens de acceleratie waren een gevolg van de installatie van een nieuwe, efficiëntere, elektromotor voor de achterwielen. Het team heeft tot op heden voornamelijk getest met de oudere versie, maar installeerde twee weken voor FSN nieuwe exemplaren. Deze presteerden prima tijdens een testevenement in Genk, maar in Assen waren er nog wat problemen, waardoor men het koppel heeft moeten terugschroeven. Het is nog even de vraag of en hoe het team voor de volgende wedstrijd in Hongarije die problemen opgelost krijgt.

“We hebben wel ideeën over de oplossing”, gaf teammanager Dennis de Niel aan. “We hebben ook hier op locatie al oplossingen geprobeerd, maar we zullen na afloop moeten bepalen hoe we het gaan aanpakken. We hebben een kleine vier dagen tussen de wedstrijden, dus we zullen alles op een rijtje moeten zetten en kijken of het gaat passen.”

Endurance

Op de dag van de endurance waren er opnieuw problemen en kon het team niet in actie komen. Nadat het in de avond ervoor een oplossing had proberen toe te passen voor wat er tijdens de autocross misging, sloeg het noodlot opnieuw toe. Achteraf staat het team nog wel achter de beslissing. “We hadden waarschijnlijk de endurance ook niet uitgereden als we niets hadden gedaan aan de auto”, zei De Niel naar aanleiding van de eerdere uitvalbeurten.

Steeds toen de URE13 er een snelle ronde op had zitten, deed zich een sensorprobleem voor en schakelden de noodsystemen de auto uit. “Het bracht dus geen extra risico met zich mee om het nu te proberen op te lossen, anders hadden we dat in Eindhoven nog moeten doen. We zijn we in ieder geval al ietsje wijzer.” De teammanager gaf aan dat de problemen op de laatste dag te maken hadden met een kabelbreuk en een connector die geen contact maakte.

Toch podiumprijzen

Met de beste waardering voor het onderdeel Cost and Manufacturing en een derde plaats tijdens de Design- en Skidpad-evenementen werd er, ondanks de problemen, toch nog een knappe derde plaats overall bereikt in de elektrische klasse, achter Zürich en Dresden. Zo was Formula Student Netherlands in ieder geval een goede generale voor het team. De snelheid van de URE13 is zeker aanwezig. Wanneer alles op de juiste plaats valt, kan het team hoge ogen gaan gooien in de grotere evenementen.

Unieke motoren

Waar veel topteams gebruikmaken van een standaardpakket van motoren en randapparatuur, ontwikkelt URE in samenwerking met de AE Group zelf de motoren voor haar auto. Daarnaast werkt het al jarenlang samen met Prodrive aan de inverter, waarmee de motoren worden aangestuurd. Het feit dat het team zelf de motoren ontwikkelt, geeft het een kans om met iets beters te komen dan de concurrentie, al zorgt het ook voor een langere tijd om te ontwikkelen.