Josien de Koning en Emanuel Vallarella van GO Green Office. Foto | GO Green Office

Op naar een plasticvrije campus met herbruikbare festivalbekers

De campus plasticvrij maken, dat is een van de doelen van het GO Green Office van de TU/e. Een nieuwe stap in dat streven is het Festival Cups-project, met herbruikbare bekers voor uiteenlopende evenementen op de campus. Op het Plugged Festival op 7 juni zullen de fonkelnieuwe TU/e-bekers voor het eerst worden gebruikt.

foto GO Green Office

Het idee van de herbruikbare cups is niet nieuw. Zo werd er bij het vroegere Virus-festival op het TU/e-terrein (tot 2007) al mee gewerkt, en ook op het Gouden Loper Festival van Japie waren onlangs vergelijkbare bekers in omloop, vertelt Josien de Koning van het GO Green Office van de TU/e. Toch heeft Nederland volgens haar collega Emanuel Vallarella op dit vlak “nodig een inhaalslag te maken. In het buitenland zijn herbruikbare bekers of het meebrengen van je eigen beker al veel gewoner”.

De kracht van het Festival Cups-project zit volgens de Italiaanse student niet in de laatste plaats in de eenvoud van het concept, “waarmee we om te beginnen al een hoop afval kunnen voorkómen en waaraan je als individuele student op een laagdrempelige manier een bijdrage kunt leveren”.

Eerder dit jaar heeft GO Green Office op bescheiden schaal proefgedraaid met (toen nog gehuurde) herbruikbare bekers, op het frisbeetoernooi van dispuut Hephaestus - met volgens Vallarella bovenal positieve reacties. Voor deze pilot werd, vooral vanuit gemak, overigens geen ‘huur’ gevraagd voor de bekers, “we vertrouwden erop dat bezoekers de bekers zouden terugbrengen”, zegt hij. Van de 840 bekers die werden gehuurd, raakten er 108 kwijt of stuk. “Maar dat verlies hadden we ingecalculeerd”.

TU/e-ontwerp

De nieuwe, eigen TU/e-bekers (vijfduizend stuks, naar een ontwerp van TU/e-student Ties Beekman) kosten, inclusief bedrukking, rond de 75 cent per beker. Dit komt uit het reguliere budget van het GO Green Office; het bureau kreeg er geen extra potje voor. De Festival Cups beleven hun vuurdoop op het Plugged Festival op donderdag 7 juni. Bezoekers betalen één consumptiemunt (à 1,50 euro) voor hun beker; aan het einde van het evenement krijgen ze dat bedrag bij inlevering contant weer terug.

Het GO Green Office sluit niet uit dat sommige bezoekers hun beker wellicht mee naar huis zullen willen nemen als aandenken - zoals tot ruim een decennium terug ook veelvuldig gebeurde met de bedrukte bekers van het toenmalige Virus-festival): “Als ze de beker dan op het volgende festival weer meebrengen, is dat prima”. Want, zo vertelt Vallarella, het produceren van een (dikkere) duurzame beker kost meer energie dan een wegwerpbeker. De herbruikbare cups moeten volgens hem vijftien tot vijfentwintig keer (oftewel: voor vijftien tot vijfentwintig drankjes) worden gebruikt om vanuit duurzaamheidsperspectief iets op te leveren.

Intro

Het GO Green Office is onder meer al verkennend in gesprek met de organisatie van het academische jaarfeest MomenTUm en met de Centrale Introductie Commissie. Vallarella: “Er zijn dit jaar twee introweken, voor bachelors en voor masters. Een prachtige gelegenheid om heel veel plastic afval te besparen.”

Maar ook hieraan kleven nog wel wat vraagstukken, onder meer betreffende een vergoeding vanuit organisatoren voor het gebruik van de bekers. De Koning: “Bijvoorbeeld voor bekers die stukgaan of kwijtraken, willen we tot op zekere hoogte wel gecompenseerd worden”. Ook zijn sommige organisatoren nog wat terughoudend uit vrees voor mogelijke ergernis bij hun bezoekers over het netjes moeten retourneren van hun lege bekers, weet ze. Het GO Green Office wil daarom onder meer op een aansprekende inzichtelijk gaan maken wat ertegenover staat en wat er op een specifiek evenement aan afval bespaard wordt, “bijvoorbeeld via het grote scherm in de markthal”.