Opening academisch jaar krijgt toch eigen kleine plechtigheid

MomenTUm moet voor de TU/e dé grote feestdag worden die meerdere academische plechtigheden bundelt, maar het College van Bestuur maakte begin deze week bekend dat men op 3 september voor de opening van het academisch jaar toch een aparte ceremonie optuigt. Robert-Jan Smits, sinds maart speciale EU-gezant voor de bevordering van open access in Europa, komt die dag een lezing houden in de Blauwe Zaal.

De moeder aller feestdagen, zo zou je MomenTUm ook mogen betitelen. De dies natalis, de opening en sluiting van het academisch jaar én de uitreiking van de academische jaarprijzen en de Marina van Damme-prijs zouden voortaan op één dag worden gevierd. Ook alle afgestudeerde bachelors ontvangen op deze dag, die dit jaar op 21 september voor het eerst gaat plaatsvinden, hun diploma.

Maar begin deze week maakte het College van Bestuur in de vergadering met de universiteitsraad bekend dat er op maandag 3 september toch nog een aparte ceremonie komt om de aandacht te vestigen op de opening van het academisch jaar. Volgens collegevoorzitter Jan Mengelers is hiervoor gekozen “omdat de opening van academisch jaar toch meer gezien wordt als een bijzondere plechtigheid waar de universiteit de gelegenheid heeft haar eigen gemeenschap en de buitenwereld betekenisvol toe te spreken”.

Bescheiden schaal

De ceremonie op 3 september zal wel op veel bescheidener schaal zijn dan in het verleden, zo laat Mengelers weten. “Dus geen grote setting in de voorhal van het Auditorium, zoals in alle jaren hiervoor, maar een relatief besloten bijeenkomst in de Blauwe Zaal voor genodigden. De rector zal de toekomstvisie tot 2030 bespreken, het document waar we het afgelopen jaar met de hele gemeenschap hard aan gewerkt hebben. Ikzelf zal de meer politiek getinte zaken aansnijden, zoals de internationalisering, ons taalbeleid en de decentrale selectie waar we komend collegejaar voor het eerst mee te maken hebben. Als spreker van buitenaf hebben we Robert-Jan Smits uitgenodigd. Die is sinds maart speciale EU-gezant voor de bevordering van open access in Europa. Daarvoor was hij directeur-generaal Onderzoek en Innovatie van de Europese Commissie. Hij zal het hebben over de positie van universiteiten in Europa.”

Mengelers zegt te hopen dat de besturen van de studentenverenigingen en de hoogleraren in toga aanwezig zullen zijn op 3 september. Is hij niet bang dat de Blauwe Zaal daarmee al bijna volledig gevuld zal zijn? Mengelers: “Dat kan zo zijn, maar op die dag zal gelden: vol is vol. Maar na afloop is er natuurlijk altijd nog de mogelijkheid om in de Senaatszaal na te borrelen.”