TU/e in etalage oud pand V&D

Hele generaties kochten er portefeuilles, geurtjes, schoolartikelen en kleding. In het oude V&D-pand in de Eindhovense binnenstad opende begin deze maand het Warehouse of Innovation zijn deuren, nu als inspirerende etalage van de toekomst. De TU/e is vanzelfsprekend ook present met een reeks aansprekende projecten.

Een ‘arena voor vragen en oplossingen rondom mobility, smart city en energy’ en een ‘educatieve en prikkelende hotspot voor jongeren in de Brainport-regio’: dat is wat de stichting Warehouse of Innovation wil bieden met haar innovatiewarenhuis in de Eindhovense binnenstad, dat op 7 juni de deuren opende van het voormalige V&D-pand, dat al weer twee jaar leeg stond.

Steef Blok, directeur van het TU/e Innovation Lab, raakte begin april bij het project betrokken, toen hij door collegevoorzitter Jan Mengelers werd uitgenodigd voor een gesprek met een van de initiatiefnemers. “Ze hadden al wat schetsen gemaakt - en of de TU/e daar ook iets mee wilde doen?”

De TU/e was volgens Blok al snel enthousiast, maar, zo bekent hij: “We wilden er eigenlijk ook weer geen geld aan uitgeven”. Blok heeft op dit moment een aanvraag voor een bijdrage uitstaan bij het Stimuleringsfonds van Metropool Regio Eindhoven, maar daar is nog geen besluit over genomen. Als dat geld er komt, gaat het volgens Blok volledig naar de organisatie, als bijdrage van de TU/e als partner. “Daar mogen ze mee doen wat ze willen; eventuele andere kosten zijn voor onszelf.”

Lees door onder de foto

Lucas Asselbergs, hoofd Studium Generale van de TU/e, en Jeanette Schoumacher, werkzaam bij het Communicatie Expertise Centrum, gingen aan de slag om projecten te vinden die een plaats op de voormalige winkelvloer konden krijgen. Asselbergs: “We zagen het echt als een uitdaging om van dit spookhuis, de staat waarin het voormalige iconische pand van V&D inmiddels was afgegleden, in te richten met inspirerende projecten, die de bezoekers een goede indruk verschaffen wat er in deze regio en in het bijzonder aan de TU/e allemaal aan innovatief onderzoek plaatsvindt. We beschouwen het als een tuin die we zo aantrekkelijk mogelijk moeten zien in te richten met slechts beperkte middelen.”

Schoumacher wist onder meer projecten te vinden bij Industrial Design, waar ze veel mee samenwerkt voor de Dutch Design Week en de Dutch Technology Week. Ook diverse studententeams geven acte de presence, zoals Stella, Luna en VIRTUe. Het Warehouse of Innovation is tot eind 2018 open, waarna een projectontwikkelaar met het pand aan de slag gaat. Schoumacher: “Tot die tijd is het wel de bedoeling dat de expositie rouleert, dus dat ook de projecten die de TU/e er laat zien, met enige regelmaat worden ververst.”

Lees door onder de foto

Volgens Blok is het voor de TU/e goed op deze manier een verbinding met de maatschappij te zoeken, “al is het maar omdat onze universiteit aan ongelofelijk veel zaken werkt die in de toekomst belangrijk gaan zijn vóór die maatschappij. Als we dat kunnen laten zien in een iconisch Eindhovens gebouw, waar dagelijks veel mensen langskomen die je hopelijk kunt verleiden om binnen te stappen, dan is ons doel bereikt.” Ook de interactie met andere deelnemers aan het Warehouse of Innovation, van Defensie (die op dit moment de hele tweede etage hebben ingericht - red.) tot de Design Academy, is volgens Blok waardevol.

Er bestaan ook plannen voor MomenTUm, TU/e’s nieuwe academische jaarfeest op 21 september. Rond die datum hoopt Annelies Verschuren, evenementenorganisator bij het CEC, drie dagen lang iets neer te zetten in samenwerking met de studententeams. “Zeker rond MomenTUm willen we onszelf nadrukkelijk zichtbaar maken in de stad”, zegt Verschuren. Hoe precies, dat wordt nog bekeken.

Toelichten

Ellen Alberts, Harm Rensink en Nicole Dillisse zijn werkzaam voor de stichting die dit initiatief hebben opgezet en zij zijn zeer verheugd met de bijdrage die de TU/e op dit moment al biedt. Dillisse: “Het zou ook mooi zijn als met enige regelmaat de leden van de studententeams die iets exposeren, er ook lijfelijk bij aanwezig kunnen zijn om hun project toe te lichten voor de bezoekers. Maar we begrijpen dat die studenten het ook druk hebben met hun project en hun studie. Ook willen we in samenwerking met de TU/e kijken of we inspirerende onderzoekers kunnen uitnodigen om hier een lezing te komen houden.”

Of het Warehouse of Innovation na afloop van dit jaar ergens anders wordt ondergebracht, kan Dillisse nog niet zeggen. “Dat zou heel mooi zijn, maar het was al een enorme klus om dit pand weer helemaal in orde te krijgen om het überhaupt te kunnen gaan inrichten. Echt alles was eruit gesloopt en de elektriciteit, het water, de verlichting en de toiletten moesten weer helemaal opnieuw geïnstalleerd worden. En dat met een beperkt budget. Dus als we er in 2019 mee doorgaan, moet in een nieuw leegstaand pand wel aan die voorwaarden zijn voldaan.”

Het Warehouse of Innovation is op maandagen en dinsdagen gesloten. Op alle andere dagen, ook in het weekend, is er gratis toegang van 11.00 tot 18.00 uur, op vrijdag zelfs tot 21.00 uur. Wie nog suggesties heeft voor projecten of voor het houden van lezingen kan een mail sturen naar nicole@dnagency.nl.