Foto | Shutterstock

Eindhovense promovendi net niet meer de snelsten

Promovendi van de Universiteit Utrecht schrijven hun proefschrift het snelst: ze zijn zelfs een jaar sneller dan die van de Erasmus Universiteit en de Vrije Universiteit. De TU/e is nog altijd de tweede universiteit waar het snelst wordt gepromoveerd. In 2015 waren de TU/e-promovendi echter nog de koplopers.

foto Shutterstock

Gemiddeld doen promovendi zo’n vijf jaar over het behalen van de doctorstitel, blijkt uit nieuwe cijfers van universiteitenvereniging VSNU. Slechts een kleine groep (14 procent) komt binnen vier jaar over de eindstreep.

Maar het verschilt nogal per universiteit. In Utrecht zijn promovendi een half jaartje sneller dan gemiddeld en de promovendi van de TU/e komen daar direct achteraan, terwijl ze aan de Vrije Universiteit en de Erasmus Universiteit juist extra uitloop nodig hebben.

Lees door onder grafiek.

Bovendien haken er maar weinig Utrechtse promovendi af. Meer dan tachtig procent heeft binnen zeven jaar de dissertatie afgerond. Alleen de Universiteit Maastricht heeft een hoger rendement, de TU/e staat in dit lijstje op de derde plaats met een rendement van precies tachtig procent. Aan de andere kant van het spectrum staan - wederom - de Erasmus Universiteit en de Vrije Universiteit.

Overigens is voor het eerst in jaren het aantal promoties aan de Nederlandse universiteiten weer afgenomen. In 2017 behaalden precies 4.731 promovendi de doctorstitel. Dat zijn er ruim tweehonderd minder dan het jaar ervoor. Jarenlang kwamen er alleen maar meer promoties bij.