Foto | Shutterstock

Jarig dispuut wil TU/e wijn leren drinken

De grootste wijnproeverij ooit aan de TU/e moet het worden op woensdag 5 december. Organiserend dispuut ‘In Vino Veritas’ van studievereniging GEWIS viert namelijk zijn vijftienjarig bestaan. De hele week zijn er activiteiten voor de leden, maar op de wijnproeverij zijn zowel studenten als werknemers welkom.

foto Shutterstock

De wijnproeverij gaat plaatsvinden op de gecombineerde locatie ‘De Weeghconst’ en ‘In Vivo’ in Gemini, het gebouw van de faculteit Werktuigbouwkunde. Honderdtwintig fijnproevers en wannabe vinologen kunnen straks voor vijftien euro per persoon wijn laten walsen in het glas, snuiven aan het rijke bouquet en luidruchtig slurpen voor een zo optimaal mogelijke smaaksensatie.

“Op deze avond worden tien verschillende soorten wijn geserveerd, variërend van wit naar rood, en misschien zit er zelfs wel een rosé bij”, vertelt Tim Meeles, lid van In Vino Veritas. Zelfs de wijnglazen met het logo van het dispuut erop mag de vinologisch connaisseur na afloop mee naar huis nemen. Hapjes zullen natuurlijk niet ontbreken, vertelt Meeles, "want je moet wel weten hoe de wijn bij een gerecht smaakt."

De avond staat niet in het teken van veel en snel wijntjes naar binnen tanken. “Het is de bedoeling dat je léért wijn drinken”, aldus Meeles. Vinoloog Sjef Sanders, alumnus van de TU/e en oud-lid van GEWIS, begeleidt de avond. Hij leert de deelnemers hoe je het beste wijn kan proeven. Ook dit jaar is Sanders, net als het jaar daarvoor, doorgedrongen tot de finale in strijd om de titel Vinoloog van het Jaar, die jaarlijks wordt georganiseerd door de Verenigde Vinologen Nederland.

Naast informatie over de samenstelling van de wijn en welke druiven erin verwerkt zijn, wordt ook verteld bij welk gerecht je de wijn het beste kan drinken. Met een fles wijn op tafel moet het een gezellige, leerzame avond worden. “Spuwemmers zullen ook aanwezig zijn, maar zijn zeker niet verplicht om te gebruiken” aldus Meeles.

De wijnproeverij begint om 19:00 en eindigt om 22:00. Op het moment zijn er zeventig inschrijvingen, dus nog vijftig plekken over. Inschrijven kan hier tot zondagavond.