Pattern: studievereniging zonder vaste woon- en verblijfplaats

Tweehonderdtachtig leden en nog geen eigen ruimte. Dat is de situatie bij Pattern, de studievereniging van Data Science - sinds mei 2017 in de lucht. De bacheloropleiding is verdeeld over twee locaties - Eindhoven en Tilburg-, en een bijbehorende master is te volgen in Den Bosch. Hoe doe je dat als vereniging?

foto Pattern

Nieuwe vormen van samenwerking tussen verschillende universiteiten, in dit geval TU/e en Tilburg University, brengen nieuwe problemen met zich mee. Colleges hier, colleges daar, maar waar kom je samen met je studiegenoten? Niet in de bar van studievereniging Pattern, want die is er (nog) niet.

De eerste studenten van de nieuwe bacheloropleiding Data Science begonnen in september 2016, met z’n vijfendertigen. Een van hen is Nadine Hol en zij is mede-oprichter van Pattern. “Data Science is opgericht vanuit meerdere faculteiten. In Eindhoven zijn Wiskunde & Informatica en Industrial Engineering betrokken, in Tilburg zijn dat Humanities and Digital Sciences, Law School en Economics and Management. De studieverenigingen van deze faculteiten hebben geholpen Pattern op te zetten. Nu hebben we een parttime bestuur met vier personen en heeft het interimbestuur van toen een adviserende rol.”

Pendelen

Bachelorstudenten Data Science zijn de helft van de tijd in Tilburg en de andere helft in Eindhoven. In Den Bosch is sinds 2016 de masteropleiding Data Science and Entrepreneurship te volgen op de Jheronimus Academy of Data Science. “Bij JADS zijn momenteel tweehonderd masterstudenten en vijftig premasters. Daarvan zijn er zeventig lid van Pattern”, zegt Nadine. In totaal heeft Pattern al 280 leden.

In Tilburg mag Pattern een bestuurskamer gebruiken die zij moet delen met een andere vereniging. “Vanaf december krijgen we hopelijk een eigen kamer”, zegt medebestuurslid Michael Heine, nu tweedejaars student. “Ach, dat wordt al beloofd vanaf het begin”, tempert Nadine de vreugde.

“Wanneer Atlas wordt ingericht, komt er wat ruimte in MetaForum en dan krijgen wij een opslagkamer”, zegt ze. Ze heeft die nog niet gezien, maar wel gehoord dat daar geen raam in zit. “We moeten onze T-shirts, pennen en boekjes, 15 gieters voor de cantus en dingen voor het ledenweekend opslaan. Ook hebben wij een plek nodig die af te sluiten is om daar onze officiële papieren contracten op te bergen.”

Een vergaderruimte in Tilburg en opslagkamer in Eindhoven; het is niet ideaal. “Het liefst hebben we twee bestuurskamers, maar met een parttime bestuur van vier personen is dat niet eens te bemannen, dat snappen wij ook”, zegt Michael.

Ook zonder eigen bar organiseert Pattern wel de gebruikelijke studieverenigingsactiviteiten. Dat gebeurt om en om op beide locaties. Spelletjesavonden en maandelijkse borrels zijn in Hubble en een campuscafé in Tilburg. Feesten zijn of in St.Peppers op Stratumseind of in café Bolle in Tilburg. Eind november houdt Pattern een symposium met de rechtenvereniging ‘Magister JFT|e-law’, dat gebeurt vanzelfsprekend in Tilburg. Op de hoofdfoto zie Pattern-leden tijdens een cantus.

Behalve de behoefte aan eigen ruimtes, heeft Pattern ook een wens meer masterstudenten aan zich te binden. Nadine: “Die werden in hun bachelortijd vaak lid van GEWIS en het Tilburgse Flow en zijn daar nu nog lid van. En ook al zijn wij bestuursleden, ze kennen ons niet want wij zijn nog maar tweede- en derdejaarsstudenten.”