Internationals maken kennis met cantus

Het is een typisch fenomeen van de Lage Landen en niet in de laatste plaats van studenten: de cantus. Alle reden voor internationale studentenvereniging Cosmos om ook TU/e’ers van buitenlandse komaf te laten kennismaken met dit traditionele zang- en bierfestijn. Vrijdagavond hield de club, in samenwerking met het Eindhovens Studenten Corps, de eerste ‘International Cantus’.

foto Niels Dusseldorp

Nee, het idee komt niet van Anas Abu Daqa en zijn collega’s van Cosmos’ achtste bestuur, zo haast de commissaris externe betrekkingen zich te zeggen. Hun voorgangers liepen namelijk al langer rond met plannen voor een cantus  (‘an event that everyone studying in the Lowlands should experience’, aldus de aankondiging). Maar de uitvoering, en vooral het vinden van een geschikte locatie, bleek lastig.

Nu was die locatie er wél: De Ballenbak van het Eindhovens Studenten Corps, waarmee Cosmos overigens ook voor enkele eerdere activiteiten al eens samenwerkte. Daar vulden vrijdagavond zo'n tachtig studenten van over de hele wereld de plekken aan de lange tafels, om samen te zingen en drinken volgens de traditionele regels van de cantus - onder leiding van het presidium, voorgezeten door de senior. “Veel internationals hadden wel eens van een cantus gehoord, maar wisten niet wat het is”, aldus Daqa (studerend bij Electrical Engineering). Zelf beleefde de uit Saoedi-Arabie afkomstige student, nu voor het tweede jaar in Eindhoven, vrijdagavond óók zijn cantusdebuut.

Ik moet zuipen

De liederenlijst werd voor de gelegenheid iets aangepast, met wat meer Engelstalige nummers (zoals 'Piano Man', 'We will rock you' en 'I want it that way'). Maar er passeerden ook nog altijd de nodige Nederlandstalige meezingers de revue: "Het is en blijft tenslotte een Nederlandse traditie”. 'Ik moet zuipen' van PartyFriex feat. Schorre Chef bleek vrijdagavond een van de - verrassende - publieksfavorieten.

Lees verder onder de foto's.

Een cantus is geen cantus zonder sancties bij eventuele 'overtredingen' door de corona aan tafel, te bepalen door het presidium. Die straffen varieerden vrijdagavond van een makreel in de borstzak tot een 'adtje schoen doen'. Of, zoals de senior het naar eigen zeggen noemt: "Ad schoendum".

Dit strafgebeuren zorgde volgens Daqa aanvankelijk overigens nog voor enige verwarring onder sommigen van de cantus-debutanten. Maar toen ze de regels en principes eenmaal begrepen, zo vertelt hij, "hadden ze de smaak snel te pakken". Lachend: "Vooral naarmate de avond vorderde, de straffen steeds creatiever werden en de wat meer ervaren deelnemers bijvoorbeeld expres bier naar het presidium gingen gooien."

Mugs and mugs of beer

Ook al is het drinken van alcohol voor veel internationals een minder routineuze bezigheid dan voor sommige Nederlandse studenten; het bierniveau was vrijdagavond zoals je dat op een cantus mag verwachten, met ‘mugs and mugs of beer’ en nieuw gerstenat gedistribueerd in gieters. Sommige verenigingsgenoten waren vooraf dan ook wel een beetje terughoudend, vertelt Daqa, die benadrukt: "We hebben duidelijk gemaakt dat mensen op elk moment ook om water konden vragen, als ze geen bier wilden drinken. Maar bijna iedereen deed gewoon mee".

Of de International Cantus volgend jaar een vervolg krijgt, is volgens de Cosmos-woordvoerder een zaak van het volgende bestuur. "Maar wij zouden zeker graag zien dat het een jaarlijkse traditie wordt."

Bekijk de foto-impressie van Niels Dusseldorp hieronder (klik voor vergroting).