Foto | Shutterstock

Protestmars tegen renteverhoging studieschuld

Jongerenorganisaties roepen studenten op om vrijdag in Amsterdam te gaan demonstreren tegen de verhoging van de rente op de studielening. Ze zijn boos omdat studeren door de maatregel opnieuw duurder wordt. Onder het motto ‘studenten zijn geen melkkoeien!’ gaan ze de straat op.

foto Shutterstock

Vorige week stuurde minister Van Engelshoven haar wetsvoorstel over de nieuwe rente op de studieschuld naar de Tweede Kamer. Als het aan haar ligt wordt lenen fors duurder voor studenten die in 2020 aan hun studie beginnen. Uitgaand van een gemiddelde studieschuld van 21 duizend euro lossen ze straks geen 70, maar 82 per maand af.

Geen melkkoeien

Onder het motto ‘studenten zijn geen melkkoeien!’ gaan FNV Jong, de Amsterdamse studentenvakbond ASVA en de politieke jongerenorganisaties van SP, GroenLinks en PdvA vrijdag in Amsterdam de straat op om hun onvrede te uiten.

“Het sociale leenstelsel wordt langzaam vervangen voor een asociaal leenstelsel, en wij pikken dit niet langer. Aanstaande vrijdag laten wij horen dat wij geen melkkoeien van de overheid zijn!”, aldus de organisaties in een persbericht.

De landelijke studentenorganisaties ISO en LSVb zijn niet bij de organisatie betrokken, maar steunen de actie wel. Ze riepen het kabinet eerder al op om de maatregel te schrappen.

De protestmars gaat om 14:00 uur van start op de Dam en eindigt op het Spui bij het Maagdenhuis, waar voorheen het college van bestuur van de Universiteit van Amsterdam zetelde.