CursorOnTour@ST | De F.O.R.T. bestormen met Cursors camera

Het is de bruinste kroeg op onze steeds strakkere campus: F.O.R.T. ‘Pie Debye’. De borrelruimte van T.S.V. ‘Jan Pieter Minckelers’ is in 1987 opgericht door vier Limburgers en één Amerikaanse student. Dat Brand Bier het huismerk is, hoeft dus niet te verbazen. Cursor kreeg een rondleiding en pikte toevallig ook een pubquiz mee.

De kroeg zit in een hoek van Matrix. In 2000 kreeg Japie hier een rechthoekig deel, met ook witte strakke muren. “Alles wat je ziet, is door Japie-leden zelf getimmerd, geschilderd en er is zelfs metselwerk. Waar zie je dat nog?” De bakstenen bar is een van de elementen waar de voorzitter van de F.O.R.T.-commissie, Roy Wink, trots op is. Maar ook de lak op het blad op de bar krijgt zijn complimenten. “Die zit er al negentien jaar op. Die lak is een afstudeerproject geweest. Het blad wordt elke dag gepoetst, vaak tweemaal, met allesreiniger.”

Video | Fabian Lucas Luijckx

Visiting the F.O.R.T. @ TU Eindhoven

Video | Fabian Lucas Luijckx

Tijdens de verbouwing van Matrix tot onderkomen van de TU/e innovation Space zijn de activiteiten van de F.O.R.T. verplaatst naar een zaal in Helix. “We hebben als tappersgilde en de F.O.R.T.-commissie geëist dat er niets zou veranderen aan onze borrelruimte. We waren in staat onszelf met handboeien aan de reling van de voetensteun aan de bar vast te klinken”, klinkt het stoer. Maar dat is toch niet nodig geweest. Wat wel nodig is, is dat de foto van de naamgever van de kroeg, Peter Debye, niet meer open en bloot aan de muur hangt. De Nobelprijswinnaar kwam in 2006 - tijdelijk - in opspraak wegens vermeend fout gedrag in de Tweede Wereldoorlog.

De borrelruimte, waar 113 speciaalbieren te koop zijn, heeft nadrukkelijk als doel dat de scheikundestudenten er een moment kunnen relaxen en daarom zijn er volgens Roy weinig attributen die aan het vak doen denken. Dat wordt anders wanneer er een dopamine-molecuul tweedimensionaal aan een muur komt te hangen. Het is een cadeau dat directeur bedrijfsvoering Laurent Nelissen hen namens het faculteitsbestuur beloofd heeft, maar het is nog in de maak. “En het is het gelukshormoon, dus dat hangt niemand in de weg.”

Huisregels

F.O.R.T. staat voor Facultaire Ontmoetings Ruimte Technologie. Deze studentenkroeg, waar zeker ook de medewerkers welkom zijn én komen, heeft meer ‘huisregels’ dan een studentenhuis. Roy: “Je hebt geen telefoon in je hand. Want hier kom je om te praten en elkaar aan te kijken. Als je mails wilt lezen, ben je op de verkeerde plaats. Je staat hier ook niet met je rug naar de bar, dat is niet netjes tegenover de tapper. Verder heb je hier geen jassen en tassen bij je en je komt niet achter de bar.”

Eens per jaar mag je wél met je fiets door de F.O.R.T., als je tenminste mee hebt gedaan aan de Japie-fietstocht. Vanuit Maastricht komt het peloton van studievereniging J.P. Minckelers naar binnen door de deur aan de kant van Helix en de fietsers krijgen een biertje in de hand gedrukt. Vervolgens fietsen ze de deur aan de kant van het Gaslab uit.

Pubquiz

Nog geen traditie, maar wel een vervolg waard, is de quiz die Japie samen met Van der Waals, de studievereniging van Technische Natuurkunde, organiseerde en waar Cursor mocht filmen.

Masterstudent Jorrick van Pol was een van de deelnemers. Hij vertelt achteraf waarom hij het geslaagd vond: “Er waren vijf categorieën en het leuke eraan was dat ingespeeld werd op aspecten van beide studies. Zo was er de ‘deeltjesversneller-ronde’ waar muziek versneld of vertraagd afgespeeld werd. Een random ronde genaamd Entropie. Een ronde met goed/fout-vragen die de MaxWell-MaxNiet-ronde heette. Ook moesten we de uitkomst van filmpjes voorspellen in de ronde Schrödingers Kat.” Dat universiteitsprofessor René Janssen de spelleider was, vond Jorrick ook leuk. “Hij kwam gewoon met iedereen een praatje maken tussen de rondes door en was een goede quizmaster.”

Dit artikel maakt deel uit van de speciale reeks CursorOnTour@ST, met verslaggeving op locatie, dit keer vanuit de faculteit Scheikundige Technologie.