Foto | Monique van de Ven

Internationalisering rode draad bij Kring Awards 2019

Erasmus Magazine heeft de Kring Award 2019 gewonnen. In een undercoververhaal laten de journalisten zien hoe oplichters misbruik maken van buitenlandse studenten die een kamer zoeken. De prijswinnaar werd gisteren bekendgemaakt tijdens het jaarlijkse Kringcongres, dat ditmaal gehouden werd op de campus van de TU/e, en waarbij Cursor de organisatie voor haar rekening had genomen.

foto Monique van de Ven

De Kring van Hoofdredacteuren van Hoger Onderwijs Media looft ieder jaar een prijs uit voor het beste verhaal. De bekendmaking van de winnaar en de prijsuitreiking vindt traditiegetrouw plaats tijdens het jaarlijkse Kringcongres, dat zich dit jaar op de campus van de TU/e afspeelde. Zo'n honderddertig redacteuren en freelancers van twintig verschillende redacties volgden een ochtendprogramma, waarbij onder meer TU/e-hoogleraar Wijnand IJsselstein een lezing verzorgde, en togen in de middag naar diverse workshops en lezingen om nieuwe kennis en vaardigheden op te doen.

Bij het toewijzen van de winnaar van Kring Award vond de jury het dit keer écht heel moeilijk om een keuze te maken uit de dertien inzendingen. Met een iets andere voorkeur of nadruk hadden er zomaar andere artikelen als winnaar uit de bus kunnen komen, aldus het juryrapport.

Internationalisering

Opvallend is dat alle drie de artikelen die dit jaar werden onderscheiden ‘internationalisering’ als thema hebben. De undercoveractie van Erasmus Magazine leidt volgens de jury tot “een belangwekkend en schokkend verhaal over de impact van kamernood onder studenten en de hulpeloosheid van internationals.” De redactie wint met het artikel de hoofdprijs van 250 euro.

Op de tweede plaats (150 euro) eindigde de Universiteitskrant Groningen met een tweeluik over alle vooroordelen en foute grappen waar internationals tegenaan lopen. “Met een eigen enquête geeft UK een stem aan de buitenlandse studenten en biedt de redactie een andere blik op de Nederlandse cultuur”, oordeelt de jury.

U-Today mocht de derde prijs (100 euro) in ontvangst nemen voor het artikel over psychische en sociale problemen onder buitenlandse studenten. Het juryrapport: “De redactie durft stelling te nemen zonder de nuance uit het oog te verliezen.”

Ook Cursor besteedde begin februari in een uitgebreid verslag aandacht aan de discriminatie waar internationals in de Eindhovense kamerverhuurwereld tegenaan lopen.