Afrikaanse pionier is nog lang niet klaar met de wereld verbeteren

A Woman of Firsts: The midwife who built a hospital and changed the world – het is de boektitel van Edna Adan Ismail en slechts een korte samenvatting van alles wat ze voor haar thuisland Somaliland heeft betekend. Ze was de eerste vrouw uit haar land die in Engeland ging studeren, de eerste verloskundige, de eerste vrouw die er auto reed en de eerste vrouwelijke minister. Het rolmodel-voor-velen deed gisteren haar bijzondere verhaal aan de TU/e.

Niet iedere 82-jarige vrouw krijgt de vraag wat haar vólgende uitdaging wordt en in welke maatschappelijke misstand ze nu haar tanden gaat zetten. Edna Adan Ismail kreeg die vraag wel gisteren in de filmzaal van de Zwarte Doos, waar ze in een uur tijd haar belangrijkste levenslessen deelde en haar publiek vertelde wat haar motivatie was om zoveel voor haar land Somaliland te doen – en in het bijzonder voor de vrouwelijke inwoners. En ze had nog een antwoord ook, want zoals ze al aan het begin laat weten, heeft ze altijd zaken willen veranderen die in haar ogen oneerlijk waren en wil ze mensen een stem geven die dat zelf niet (goed) kunnen. En dat de gepassioneerde vrouw nu wat meer op leeftijd is, doet daar geen afbreuk aan. Ze maakt zich nu zorgen om het relatief hoge aantal jongeren dat in de gevangenis belandt en wil zich er hard voor maken hen op het rechte eind te krijgen.

Met haar levenslust en gevoel voor rechtvaardigheid heeft ze al veel kunnen realiseren voor de inwoners van Somaliland – “een land dat bij jullie niet op de kaart staat”- zoals ze meerdere malen verkondigt. Een van haar verdiensten is de oprichting van het Edna Adan Maternity Hospital en ze heeft zich hard gemaakt voor de afschaffing van vrouwenbesnijdenis.

Edna Adan Ismail, ook wel eens genoemd als The Muslim Mother Teresa was onder meer minister van Buitenlandse Zaken en minister van Family Welfare and Social Development in Somaliland. Ze was de eerste vrouw uit haar land die in Engeland ging studeren, de eerste verloskundige en de eerste vrouw die er auto reed.

Met haar toehoorders, die muisstil zijn als ze haar verhaal doet, deelt ze gedreven haar adviezen. Ze hamert op het belang van onderwijs, en zegt ook ‘haal het beste uit jezelf’, ‘ga voor kwaliteit’, ‘blijf altijd klimmen – je bepaalt zelf de hoogte van het plafond’, ‘choose your battles’ en ‘leid door als voorbeeld te dienen’. En, licht grappend: “Als een gekke oude vrouw dit soort zaken in de hoorn van Afrika kan realiseren, kan het overal gedaan worden.”

Edna Adan Ismail kwam naar de TU/e via Amira Abdalla. Deze jonge vrouw, die aan de TU Delft Civiele Techniek studeert, zag dat de universiteit een project in Somaliland uitvoert. “Mijn ouders komen uit Somaliland en mijn moeder vertelde mijn broer en mij vroeger al over Adan. Ze is altijd een inspiratie voor ons geweest. Het TU/e-project leek me een mooie aanleiding om te vragen of ze naar Nederland en naar de universiteit wilde komen. Het zou mooi zijn als die samenwerking in stand blijft.” Abdalla legde contact met Technology for Global Development binnen de TU/e, en daar hoefden ze niet lang na te denken over de mogelijkheid om Edna Adan Ismail te ontvangen.

De TU/e, en in het bijzonder de faculteiten Electrical Engineering and Innovation Sciences, participeert in een project waarbij trainingen op het gebied van (duurzame) energie en wegenbouw worden gegeven in het Afrikaanse gebied. Henny Romijn, universitair hoofddocent Technology & Sustainable Development is er zelf eerder geweest. “Iedereen heeft daar respect voor Edna Adan Ismail, ze wordt echt op handen gedragen.”