Muziek lángs de Dommel

Het Eindhovense zomerse muziekfestival voor klassieke muziek komt terug. Vorig jaar moest het publiek Muziek op de Dommel (MODD) missen, op 2 juni 2019 treden weer een aantal studentenorkesten op. Niet óp de Dommel, maar in de Markthal en Atlas. Een overeenkomst met het oorspronkelijke festival is dat de organisatie weer in handen is van studentenmuziekvereniging Quadrivium.

foto Maarten van den Beemt

Update: Quadrivium heeft besloten het festival 'Klassiek op de Campus' te gaan noemen.

Negen jaar geleden is uit een lustrumproject van Quadrivium een muziekfestival ontstaan voor publiek uit heel Eindhoven en omstreken. Enkele jaren op rij lag bij het Van Abbemuseum een podium op het water. Na vier jaar is de locatie van Muziek op de Dommel richting het noorden verplaatst, naar de oevers van de Dommel bij de TU/e-campus. Het podium dreef niet meer, maar lag vanaf toen op een bestaande brug.

Muziek op de Dommel werd steeds groter van opzet: meer podia, meer dagen, meer bezoekers en grotere namen op de gastenlijst. In 2015 zong Tania Kross, in 2017 speelde Jan Vayne piano en meerdere jaren gaf ook Het Brabants Orkest acte de présence. Er werd geen entreegeld gevraagd aan de (uiteindelijk) twintigduizend bezoekers. Het budget was net toereikend voor de editie van 2017, in 2018 durfde het bestuur het niet meer aan.

Lees verder onder de foto

Het oud-bestuur heeft gevraagd aan studentenmuziekvereniging Quadrivium of zij de organisatie op zich wilde nemen voor een negende editie. Kleiner, één zondag, zonder het kostenslurpende podium over de Dommel en met hulp van bevriende orkesten.

Jan Moraal, voorzitter van Quadrivium en altviolist, was meteen enthousiast. “We zetten ons hoofdpodium in de Markthal van MetaForum. Een voordeel is dat de muziek daar minder elektronische versterking nodig heeft, omdat het geluid niet 'wegwaait'. Een ander voordeel is de onafhankelijkheid van droog weer.” Dat podium wordt voor vijf optredens gebruikt, maar is niet de enige plek waar van muziek kan worden genoten.

Rond het hoofdpodium komen mogelijk zitzakken. De sfeer zal daarmee wat gemoedelijker worden dan in Atlas, waar het tweede podium komt. “We denken dat daar een wat statiger sfeer hangt”, zegt Moraal, die derdejaarsstudent Technische Wiskunde is. In Atlas is volgens hem een fijne akoestiek voor koren.

Geen primeur

Overigens is het niet de eerste keer dat daar een concert wordt gegeven. Al bij de opening van het Hoofdgebouw in 1963 trad Het Brabants Orkest er op.

In ieder geval komen de studentenorkesten Collegium Musicum uit Leiden en QHarmony uit Nijmegen optreden. Daarnaast zijn onder andere het VU-orkest en het Sweelinckorkest (van de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam) benaderd. “Verder is het goed mogelijk dat het studentenorkest uit Graz komt spelen. Wij hebben dit jaar een uitwisselingsreis met hen.”

Zo groots als MODD ooit was, met een kunstmarkt op het Koeveld, wordt het dit jaar zeker niet, maar de jonge en onervaren organisatie zorgt wel voor eettentjes naast de vijver. “Ons streven is om het minstens zo gezellig te maken als het was.” Het festival op 2 juni begint naar verwachting van Moraal om twee uur 's middags en eindigt om tien uur 's avonds, "maar de programmering is nog niet compleet". Er wordt nog steeds geen entreegeld gevraagd voor het bezoeken van MODD.

De commissie is op zoek naar nog meer vrijwilligers. Die kunnen zich hier aanmelden.