TU/e-promovenda danst haar PhD naar de finale

Het is weer eens wat anders, om het onderzoeksonderwerp van je promotie niet met woorden, maar bewegingen uit te leggen. Bij Shari Finner, promovenda bij de groep Theory of Polymers and Soft matter, speelde de gedachte om een deel van haar promotie te dansen al jaren door haar hoofd. Uiteindelijk heeft ze de daad bij het woord gevoegd en met succes: ze is met haar filmpje een van de twaalf finalisten van Dance your PhD.

foto Shari Finner

Het was niet de eerste keer dat Finner iets creatiefs deed met haar onderzoek naar geleidende plastics. “Toen ik mijn eerste artikel publiceerde, heb ik, mezelf begeleidend op een ukelele, bij een conferentie over mijn onderzoek gezongen. Hierna werd me regelmatig gevraagd of ik mijn PhD nu ook zou gaan dansen. Ik kende het concept Dance your PhD al langer, maar had nog nooit serieus overwogen om mee te doen.”

Toch liet het idee haar niet los. Sinds de 28-jarige Duitse aan TU/e-faculteit Technische Natuurkunde werkt, danst ze al bij studentendansvereniging Footloose. Dance your PhD leek haar dus op het lijf geschreven te zijn. Ze ging op zoek naar inspiratie, de juiste - rechtenvrije - muziek en hoe ze haar video wilde vormgeven. De dansers waren snel gevonden bij Footloose.

De dansstijl moest de Braziliaanse zouk worden, besloot Finner al snel. “Dat is momenteel de enige dans die ik kan doen vanwege een knieblessure. Daarnaast zijn de andere zoukdansers die ik ken leuke mensen die hier wel voor in zijn. En zouk geeft veel vrijheid en improvisatiemogelijkheden.”

Stemmen voor de publieksprijs voor Shari’s filmpje kan nog tot en met woensdag. Video | Shari Finner

Dance your PhD 2018: Percolation Theory - Conducting Plastics!

Emily Electron

In een paar avonden werden alle opnames gemaakt; in de danszaal van Footloose in Luna met een groep van zestien dansers die elektronen en koolstofnanobuisjes uitbeeldden. “Ik vond het vrij stressvol; ik moest zelf in de film figureren (als Emily Electron, red.), de groep aansturen en de filmer vertellen wat ik precies voor shots wilde.” De choreografie bood genoeg ruimte voor improvisatie: “Ik wilde het niet helemaal vastleggen, als het er maar flowy uitzag.” Ook werden opnames gemaakt in de boulderhal van Monk en in het Studentensportcentrum bij studentenpaalsportclub Blue.

Na de opnames begon het échte werk pas voor Finner: het editen. Ze begint te lachen en rekent dan hardop uit hoeveel uren ze daarmee bezig is geweest: zeker 150 tot 200. “Ik kende het editingprogramma nog niet, dus moest alles leren. Maar het is zeker geen verloren tijd, ik heb zoveel geleerd van het hele proces.”

Finale

Half januari was de deadline voor het insturen van haar filmpje voor de Dance your PhD-competitie. Deze wedstrijd wordt dit jaar voor de elfde keer gehouden door de American Association for the Advancement of Science. Dit genootschap geeft onder meer het wetenschappelijke tijdschrift Science uit. Vijftig filmpjes werden er voor deze editie ingestuurd. “Ik zag dat de views van mijn video opeens omhoogschoten. Toen wist ik nog niet dat ik in de finale stond.”

De komende maanden is Finner druk met het schrijven van haar proefschrift, dat ze waarschijnlijk begin volgend jaar zal verdedigen. Dat zal zeker niet dansend gebeuren, bezweert ze. “Een promotie is toch een academische plechtigheid, ik denk dat het respectloos kan overkomen als ik dat doe.” Ze heeft enkel positieve reacties gekregen op haar filmpje. “De mensen in onze groep zijn erg open-minded en twee mede-promovendi hebben zelfs meegespeeld in de video.”

Finner is supertrots dat ze in de finale staat, maar durft niet op meer te hopen. “De concurrentie is zó groot. Maar als ik win, gaan we van het prijzengeld zeker een leuk zoukfeestje organiseren voor iedereen die heeft meegeholpen.”

Stemmen voor de publieksprijs voor Shari’s filmpje kan nog tot en met woensdag.