“Eindhoven op de kaart zetten in de wereld van AI”

Buster Franken, premasterstudent Data Science, was zo enthousiast over Artificial Intelligence dat hij in Eindhoven op zoek ging naar een gemeenschap die zich met dit onderwerp bezighield. Maar Franken vond die niet en daarom richtte hij een half jaar geleden de stichting FruitPunch AI op.

foto FruitPunch AI

Een belangrijk doel van FruitPunch AI is het samenbrengen van zoveel mogelijk mensen die geïnteresseerd zijn in AI en die kennis daarover hebben op verschillende gebieden. Op die manier kunnen ideeën worden uitgewisseld en leren de leden van elkaar meer over AI, is de overtuiging van oprichter Buster Franken.

Franken (liggend op de foto): “Toen we ons aan het verdiepen waren in het onderwerp, gingen we op zoek naar een gemeenschap waar we aan meer informatie konden komen. Een soort verzamelpunt. Maar dat was in de Brainport-regio niet te vinden. Vanaf dat moment werd het ons doel om die gemeenschap te gaan ontwikkelen.”

Franken behaalde aan de TU/e de bachelor Werktuigbouwkunde, maar geeft aan altijd breed geïnteresseerd te zijn geweest: “Ik heb een minor Neuroscience gedaan, wat totaal iets anders is dan Werktuigbouwkunde. Wat ik altijd interessant heb gevonden, is wat mensen drijft en wat hen bij elkaar brengt. Dat is beide toepasbaar in AI.”

Visie van FruitPunch

Vol enthousiasme begonnen Franken en Mickey Beurskens, masterstudent Werktuigbouwkunde, in september vorig jaar met FruitPunch. Beurskens is inmiddels alweer vertrokken, maar het  FruitPunch-team bestaat op dit moment uit zes jongens afkomstig van verschillende opleidingen. Het belangrijkste doel van FruitPunch AI kan Franken duidelijk verwoorden: “Het bevorderen van de implementatie van AI, en dit zien te bereiken door een community te bouwen en studenten van theorie naar praktijk te brengen.”

Ondanks het nog prille bestaan van Fruitpunch AI hield men op 12 december al een succesvol evenement in de TU/e innovation Space, 'AI Connect', waar maar liefst honderdvijftig mensen op afkwamen. Na AI Connect kregen ze de smaak te pakken en daarom staat het volgende evenement op de planning: een hackathon, op 29 maart. “Dit wordt een evenement waarbij we een pilot introduceren voor een e-Sports-competition. Teams kunnen hieraan meedoen en moeten verschillende ‘challenges’ voltooien. We haalden hiervoor onze inspiratie uit de RoboCup (de bekende internationale wedstrijd voor voetbal- en zorgrobots, waar de teams van de TU/e regelmatig hoge ogen gooien, red.)." De dag na de hackaton, op 30 maart, volgt de tweede editie van AI Connect.

Interesse kweken

"Met het e-Sports-evenement willen we bij mensen interesse kweken voor AI", zegt Franken. “Het uiteindelijke doel is om dingen te ontwikkelen die ook gebruikt gaan worden, zoals bijvoorbeeld AI in zorgrobots.” Tot nu toe hebben zich drie teams, uit Utrecht, Tilburg en Eindhoven, aangemeld voor het e-Sports-evenement. Het Eindhovense team heeft ook al een naam; Serpentine, vernoemd naar de slang uit het bijbelverhaal over Adam en Eva.

FruitPunch AI werkt onder meer samen met het Data Science Center Eindhoven (DSC/e) en IBM. Uiteindelijk wil Franken binnen de stichting zo min mogelijk nodig zijn: “Mijn streven is dat de gemeenschap uiteindelijk op zichzelf kan staan en dat de stichting alleen als organiserende kracht werkt. Over vijf jaar hoop ik dan minder actief bezig te zijn als voorzitter, maar natuurlijk nog wel in AI. Internationaal de vleugels uitslaan is ook iets wat we graag willen, met Eindhoven als centraal punt. Want dat is wat we willen: Eindhoven op de kaart zetten in de wereld van AI.”