Pop-up windmolen maakt festivals milieuvriendelijker

Een windmolen met kleurrijke zonnepanelen, die in één dag op te bouwen is op festivalterreinen, zal voor een aanzienlijke vermindering van CO2-uitstoot zorgen. Dat is de verwachting van universitair hoofddocent Faas Moonen (Bouwkunde), die projectleider is van GEM-Tower, een driejarig Europees project met een miljoenenbudget. Komende zomer zal de Green Energy Mill op meerdere festivals getest worden.

foto Denise Janssens

Vier jaar geleden liep Faas Moonen over het festivalterrein van Extrema Outdoor met - toen nog student - Floor van Schie om het door haar ontworpen SummerLabb-paviljoen te bekijken. Wat hij óók zag, was een gigantische rij dieselgeneratoren die, behalve energie, veel lawaai en een enorme stank leverden. “Op een groot, driedaags festival gaat er zo’n honderdduizend liter diesel doorheen. Ik ging nadenken over een alternatief en wist dat zonne-energie alleen nooit een goede oplossing zou zijn.”

Grensoverschrijdend

De combinatie met wind-energie leek Moonen wel waardevol en zo dacht Interreg er ook over. De subsidieaanvraag die de TU/e’er indiende bij dit Europese programma werd goedgekeurd. In het North West Europe Program kreeg hij in het thema ‘Innovatie’ en subthema ‘Werken naar een koolstofarme maatschappij’ 2,3 miljoen euro tot zijn beschikking.

Daarmee zijn onder andere drie PDEng's, al het bouwmateriaal, de software en de dure batterij te betalen. In haar ontwerpersopleiding is Floor van Schie nu samen met Patrick Lenaers verantwoordelijk voor het ontwerp.

“Het is de bedoeling dat de windmolen op één dag gedemonteerd, verplaatst en opgebouwd wordt”, zegt Moonen, “zo kan hij ieder weekend gebruikt worden. Op maandag wordt een festivalterrein afgebroken, op woensdag, donderdag en vrijdag wordt het opgebouwd. Eigenlijk is er alleen de dinsdag voor verplaatsing van de toren. In de zomertijd zijn er in Nederland gemiddeld iedere dag drie festivals gaande.”

Diverse ondergronden

Dat betekent dat er een gigantische hoeveelheid diesel - en bijbehorende CO2-uitstoot - is te besparen. De toren is geluidsarm en de wind levert ’s nachts voldoende stroom voor kampeerterreinen naast de podia. Overdag wordt energie opgewekt door de fraai gekleurde LSC-panelen (Lumen Solar Concentrator) waar UHD Micheal Debije bij Scheikundige Technologie onderzoek naar doet.

De pop-up-molen van 21 meter hoogte is zo ontworpen dat hij op verschillende terreinen kan staan. In het samenwerkingsproject zijn de festivals Eurosonic Noorderslag (Groningen), Pukkelpop (Vlaanderen), Dour (Wallonië) en Glastonbury (Verenigd Koninkrijk) betrokken. “Je hebt te maken met vlakke óf glooiende ondergrond, maar ook met een stad waar niets de grond in mag, nog geen haring”, zegt Moonen. “De toren zal zonder menskracht, met één druk op een knop, uit te klappen zijn.”

Wandelgangen

Op Eurosonic Noorderslag presenteerde Moonen tijdens een congres voor festivalorganisatoren een maquette van de GEM, hield hij een speech en werd hij gefilmd door het Dagblad van het Noorden. Wat hij in de wandelgangen hoorde, was even interessant: “Een artiest zei me dat de toren zo’n mooie blikvanger was, daar moesten we een dj in laten plaatsnemen. Toen ik dit besprak met anderen, kreeg ik als tip dit nóóit te doen. Dat zou betekenen dat we de GEM na één of twee keer gebruiken kunnen afschrijven, want dj’s willen graag unieke podia.”

Op schema

Over anderhalve maand hoopt Moonen te weten op welke festivals ze de toren, die nu gebouwd wordt, kunnen testen. Pas na een langere periode krijgen de onderzoekers een realistische kijk op wat er aan diesel te besparen valt.

Dat gebeurt trouwens niet alleen met het in het oog springende pronkstuk. “We zullen zoveel mogelijk zonnepanelen moeten gebruiken”, zegt de projectleider. “Ook op de daken van medeontwikkelaar Flexhotels (die opvouwbare slaapruimtes voor bij festivals maakt) leggen we zonnepanelen. En we denken dat op termijn meerdere torens met elkaar in verbinding zullen staan, die onderling worden geoptimaliseerd om de energie te verdelen. We zitten nu aan het einde van ons eerste jaar. Volgend seizoen maken we een tweede toren. Dat kan een compleet nieuwe zijn, of een verbeterde versie. Benieuwd wat we deze zomer allemaal ontdekken.”

Update GEM-Tower, 15 april 2019. De toren komt in augustus op Pukkelpop en wordt daarvoor getest op TU/e's KOE-veld.  Video | Studio 040

GEM-Tower: verplaatsbare windmolen die festivals van stroom voorziet

Update GEM-Tower, 15 april 2019. De toren komt in augustus op Pukkelpop en wordt daarvoor getest op TU/e's KOE-veld. Video | Studio 040