Dreigtelefoontje. Foto | Shutterstock

Indiase student waarschuwt voor dreigtelefoontjes

Als ze haar persoonlijke gegevens niet zou geven, zou de politie haar oppakken en zou ze het risico op gevangenisstraf lopen. Een Indiase TU/e-student, die anoniem wil blijven, kreeg deze bedreigende boodschap onlangs van iemand die zich voordeed als een ministeriemedewerker. Uiteindelijk is de studente er met de schrik vanaf gekomen. Enkele internationale studenten in Delft kregen eerder vergelijkbare telefoontjes.

foto Shutterstock

In detail vertelt de studente over het telefoontje ’s ochtends op Tweede Pinksterdag. “Ik kende het nummer niet, maar ik zag wel dat het iemand uit Nederland was. Als ik ‘anoniem’ zie staan of een erg vreemd nummer zie, neem ik normaal gesproken niet op, maar dit leek betrouwbaar. Ik vond het vreemd dat ze tijdens Pinksteren belden, maar ik wist niet of sommige mensen in Nederland dan toch werken. Tijdens het telefoontje zocht ik het telefoonnummer op internet en dat leidde naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid.”

De persoon die ze aan de lijn kreeg, zei dat ze een belangrijk formulier niet had ingevuld bij aankomst in Nederland. “Ik vroeg nog waarom de Immigratie- en Naturalisatiedienst dit niet had doorgegeven, maar ik kreeg te horen dat zij dit specifieke formulier niet checken. Toen ik vroeg of ik het alsnog kon invullen, kreeg ik te horen dat het te laat was en dat ze mijn identiteit eerst moesten verifiëren.”

Paspoort en burgerservicenummer

De studente gaf op verzoek haar paspoort- en burgerservicenummer en liet weten bij welke Nederlandse bank ze zat. Toen de beller er niet in slaagde verdere bankgegevens te ontfutselen, hing hij op. Intussen had ze haar vader geappt om contact met de Indiase ambassade in Nederland op te nemen. Die reageerde in eerste instantie niet, maar appte later terug dat hij niks over een dergelijk formulier kon vinden.

De masterstudente klopte met haar verhaal aan bij de politie en bij verschillende instanties. Die konden echter weinig meer voor haar betekenen dan de informatie te noteren. Ze kreeg wisselende adviezen. “De IND adviseerde me om mijn documenten voor de zekerheid aan te laten passen. Volgens de ambassade is dat echter niet nodig, omdat ze weinig met deze gegevens kunnen doen.” Ze vernam ook dat er een onderzoek wordt gedaan naar een bende die internationale studenten uit onder andere India als doelgroep heeft.

Geen andere TU/e-gevallen bekend

De studente klopte ook nog aan bij het studentendecanaat bij de TU/e-dienst Education & Student Affairs, waar ze naar eigen zeggen goed is geholpen. Studentendecaan Patricia Veling laat weten dat ze ook andere universiteiten op de hoogte heeft gesteld van het dreigtelefoontje. Vanuit Delft kreeg ze vervolgens de reactie dat daar iets vergelijkbaars heeft plaatsgevonden. Die studenten is echter wel geld afhandig gemaakt. Volgens Veling zijn er geen andere TU/e-gevallen van dergelijke telefoontjes bekend.

Het lijkt voor de TU/e-studente met een sisser te zijn afgelopen, maar de schrik zit er goed in. “Ik neem nu al helemaal geen anonieme telefoontjes meer op, maar laatst bleek ik achteraf een telefoontje van een bedrijf te hebben gemist naar aanleiding van een sollicitatiegesprek. En ik twijfel nog altijd of ik toch mijn officiële documenten moet aanpassen.”

Cursor heeft een woordvoerder van het Ministerie gevraagd of zij bekend zijn met dergelijke gevallen. Zodra we een reactie hebben, voegen we die aan dit artikel toe.