ISBEP en ISProject winnaars verbeteren de wereld

Een half jaar hebben studenten voor hun eindproject van hun bachelor (ISBEP) of master (ISProject) in TU/e innovation Space gewerkt en donderdag 13 juni presenteerden zij hun werk voor een jury. De teams SpaceSea en 3Vacuate wonnen met hun ideeën voor respectievelijk efficiënter zeewier kweken en het optimaler evacueren van gebouwen.

De onderwerpen van de achttien deelnemende teams lopen zeer uiteen. Van concrete oplossingen om minder CO2 uit te stoten, tot creatieve kunstwerken die techniek, kunst en muziek verenigen. Van het ombuigen van het ongemakkelijke moment tijdens het wachten voor de lift tot het gemakkelijker kweken van voedsel. De wereld een stukje beter maken is in ieder geval een populair uitgangspunt bij veel projectgroepen. De jury is kritisch en probeert de studenten ook goed te laten kijken naar een realistisch businessmodel. Een idee kan nog zo mooi zijn, maar hoe ga je er ook geld mee verdienen? Wat is je unique selling proposition ? En hoe zorg je ervoor dat je concurrentie niet zomaar jouw concept kopieert?

Win-win-wind situatie

Route 88 (ISProject) heeft zich bijvoorbeeld toegelegd op het verminderen van uitstoot bij vrachtwagens. Dat willen ze bereiken door een navigatie-applicatie te verrijken met windinformatie om zo de meest optimale route te kunnen kiezen. De invloed van wind op brandstofgebruik is namelijk aanzienlijk. Zelfs als de vrachtwagen om zou rijden maar dan veel minder zij- of tegenwind zou krijgen, kan er bespaard worden op brandstofgebruik en daarmee ook op kosten en uitstoot. Case owner DAF heeft de studenten daarbij voorzien van een stukje data en support, maar het is niet zo dat het idee in opdracht van het bedrijf gemaakt is. Teamlid van Route 88 Sabina Pencheva vertelt dat het nadrukkelijk de bedoeling is een oplossing te bedenken voor een breder probleem, niet enkel voor één bedrijf. “Route 88 is daarin zelfstandig en mag het idee in de gehele markt proberen te slijten.” De studenten hebben ook nagedacht over een verdienmodel zodat zowel zij als de voertuigeigenaren en de chauffeurs meeprofiteren van deze nieuwe manier van rijden. Pencheva’s teamgenoot Jan Hidde Lavell noemde het een mooie win-win-wind situatie. Zo’n kleine woordspeling kan de jury ook waarderen.

Winnaars

De positieve maatschappelijke bijdrage hebben de winnaars van beide categorieën met elkaar gemeen. Bij ISBEP is 3Vacuate de winnaar en bij ISProject gaat SpaceSea er met de eerste plek vandoor. Wellicht niet geheel onverwacht na hun eerdere overwinning in de categorie ‘Prototyping’ tijdens de TU/e Contest vorige week. Hun verhaal is helder en concreet: de aarde wordt steeds voller en daarom is er ook steeds meer voedsel nodig. Zeewier verbouwen kan daaraan tegemoet komen. Dat verbouwen moet makkelijker en efficiënter kunnen, vindt SpaceSea en daarvoor wil het team satellietbeelden gebruiken. “Op de manier kunnen de zeewierkwekers hun kweekgebieden op afstand in de gaten houden en hoeven ze niet steeds met allerlei experts in een bootje ver de zee op. Dat scheelt ontzettend veel tijd”, vertelt Sara Vestergaard Jensen in hun pitch aan de jury. Dat zeewier is terplekke ook te proeven en smaakt veel lekkerder dan je wellicht zou verwachten.

3Vacuate maakt gebruik van 3D depth sensors om de evacuatie in oude gebouwen te verbeteren. “Middels een sensornetwerk en radartechnologie kan er in kaart gebracht worden waar precies mensen zijn, hoe zij er aan toe zijn (wat hun hartslag is, bijvoorbeeld) en kunnen er met die gegevens de meeste optimale evacuatieroutes worden vastgesteld. We hebben hiervoor ook samen gezeten met de brandweer”, vertelt Horst Fietje van 3Vacuate. “Er komt ook een vervolg. We willen dat volgend jaar een ISBEP team hiermee verder gaat want het heeft echt potentie. Een startup is het uiteindelijke doel.” Daar heeft Fietje ook wel ervaring mee. Hij is namelijk ook betrokken bij de XYZ Automotive, een TU/e startup voor AxLectric, waarmee zijn groep de TU/e Contest won op gebied van Ideation.

De studenten werken samen in interdisciplinaire teams om zo tot een veelzijdiger idee te komen. Die samenwerking maakt het aantrekkelijk voor de studenten. Peter Lakatos van team SpaceSea vindt het erg leuk om aan het ISProject mee te doen. “We hebben een fijne teamdynamiek.” Zijn teamgenoot Sven Arends voegt daaraan toe dat dit vak “echt anders is dan alle andere. Wij zijn zo gemotiveerd dat we in de zomervakantie willen doorwerken om een Minimum Viable Product (MVP) te maken dat we het aan het eind van de zomer hopelijk kunnen laten valideren door de zeewierkwekers”, vertelt Arends.

IJs printen in China

Universitair docent Arno Pronk van de faculteit Bouwkunde hield aan het eind van de presentaties nog een pitch om studenten te motiveren komend semester toch zeker deel te nemen aan een project in TU/e innovation Space. Hij wil een team vormen omtrent het 3D printen van ijs. Dat is al eerder gedaan, maar het komende project richt zich op structuren voor het Holland Icehouse tijdens de Olympische Winterspelen in Beijing 2022. De voorbereidingen daarvoor starten komend semester al en Pronk is vooral op zoek naar een interdisciplinair team. “Naast kennis vanuit bouwkunde, zouden fysica, chemie en werktuigbouwkunde hierbij erg welkom zijn. Dan kunnen we beter kijken naar materiaalgedrag en constructief gedrag van het geheel. Deze winter gaan we al naar China, ik hoop een goed team mee te nemen.”