Studentproof viert dertigste verjaardag met JAZZLAB

Studentproof bestaat dertig jaar en dat viert de studenten jazzmuziekvereniging met festival JAZZLAB, op 15 juni op Strijp-S. De vereniging was eerder in een positieve vicieuze cirkel terechtgekomen, nadat in 2010 het besef kwam dat ze actiever moest zijn voor studentenleden. Hoewel de Bunker een ‘romantischer’ locatie was, is Studentproof in Luna gelukkiger.

foto Dekate Mousa

“Play comfortable, let the sound come out”. In zaal Pulsar in Luna stimuleert Charli Green iedere dinsdagavond de muzikanten van de Big Band van Studentproof. Hij is al 27 jaar lang dirigent en heeft ontelbaar veel studenten voorbij zien komen. De eerste maal dat hij muziek van Studentproof hoorde, herinnert hij zich nog goed. “Ze stuurden mij een cassettebandje én de vraag of ik de band wilde komen leiden. De muziek was …..” Charli kan het niet onder woorden brengen, maar trekt een gezicht waarvan de negativiteit is af te lezen. “Ik was destijds docent bij het conservatorium in Amsterdam. Ik liet de muziek horen aan mijn dochter, destijds een tiener, en zij verklaarde me voor gek als ik het ging doen.”

Geen spijt

Maar hij deed het toch: iedere week op en neer naar de Bunker in Eindhoven, de laatste jaren naar Luna. “Het is een uitdaging om het beste uit de muzikanten te halen. Ik wist dat hier veel te verbeteren viel, haha. Toen ik na vier maanden mijn dochter weer een opname liet horen, weliswaar met een ander repertoire, kon ze niet geloven dat het dezelfde studenten waren.” Na een paar jaar klonk Studentproof beter dan zijn eigen jazzafdeling bij het Amsterdamse conservatorium, zegt de inmiddels 73-jarige muzikant zelf.

Een gouden greep dus voor Studentproof om Charli aan te stellen. Maar het voorkwam niet dat in 2010 de vereniging op sterven na dood was. Joost Jorritsma is al jaren lid van de jazzvereniging. Hij startte als eerstejaars Technische Wiskunde en is nu - inmiddels PhD - actief als pianist bij Los Pidrillos en Seasonal Jazz Quintet, twee bands van Studentproof. “Er waren in 2010 bijna alleen oud-studenten lid en de universiteit overwoog de subsidie stop te zetten. Er moest iets veranderen.”

Naar voorbeeld van zustervereniging Groover in Delft ging Studentproof zich focussen op studentenwerving en zette veel activiteiten op touw. Jorritsma: “We werden actief in de Intro en organiseerden jamsessies en optredens in cafés als Stage Music, de Oude Rechtbank en Kraaij & Balder.” Hij spreekt van ‘we’ omdat hij van 2011 tot 2014 bestuurslid was. Er werden bandjes en combo’s opgericht, Jazzal als eerste. Nu zijn er naast de Big Band acht andere bands actief.

Ruimte

Ruben Hamans, secretaris van de vereniging, zegt dat de afgelopen jaren het ledental verdubbeld is naar meer dan zeventig personen. Zelf werd hij trouwens pas lid nadat een medestudent bij Technische Natuurkunde hem eens meesleepte naar een jamsessie. Nu speelt hij drums bij Hootie Tootie, die vooral rock-‘n-roll covers spelen. De groei is mogelijk te danken aan de verhuizing naar Luna. “Nu zijn we meer zichtbaar. In Hubble zijn zowel mede-muzikanten als publiek aanwezig wanneer we repeteren of jammen.”

Charli mist de Bunker trouwens wel. “Het was er heel relaxed. Wat we maakten, maakten we helemaal zelf. Je hoeft geen luxe omgeving te hebben om mooi geluid te maken. Dat zag je daar wel.”

Een hoogtepunt in de revival van Studentproof vond afgelopen november plaats toen ze het Whiskey and Jazz-festival hielden in Hubble. Jorritsma: “Het was zo ontzettend druk, vergelijkbaar met Koningsnacht op Stratumseind. Ik was na een paar jaar wonen en werken in Amsterdam weer terug op de TU/e en dacht ‘Wat is er met Studentproof gebeurd?’ We moesten een kwartier in de rij voor een drankje.”

JAZZLAB

Tijdens JAZZLAB op 15 juni vullen bands van Studentproof drie podia in en naast het Ketelhuis op Strijp-S. ’s Middags is het festival gratis, voor de avondoptredens moet je een kaartje kopen. Dan krijg je behalve Studentproof Big Band ook Jazzal met een gastrol voor saxofonist Maarten Hogenhuis en The Seventh met gastspeler Jens Larsen te horen.

Cursor mag twee kaarten weggeven. Meld ons voor 14 juni waarom je erbij wilt zijn en misschien ben jij de gelukkige.